همراهان عزیز : قصد داریم شما را با بهترین و مهمترین جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری و شهرستانهای آن ، همراه  با جزئیات کامل و لازمه آشنا کنیم. در این مقاله میتوانید از جاذبه های تفریحی و توریستی ، اماکن تاریخی ، سوغات و غذاهای خوشمزه محلی و نیز روشهای مسافرتی به این استان مطلع شوید.

 

استان چهارمحال و بختیاری

 

محصولات زیر را با قیمت مناسب خرید کنید..

ویترین مغازه
ویترین مغازه
تاب ریلکسی
تاب ریلکسی
لباس مجلسی
لباس مجلسی
خرید کاغذ a4
انواع کاغذ
پرده تور
پرده
پارچه مبل
پارچه مبلی

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری

آبشار آتشگاه، آبشار دره عشق، آبشار کوهرنگ، آبشار لردگان، تالاب چغاخور، تالاب گندمان، تونل کوهرنگ، چشمه برم، چشمه پیر، غار چلگرد، دریاچه سولون، دریاچه لردگان، رود کارون، زاینده رود، زردکوه، سرچشمه کارون، طبیعت زیبای چهارمحال ، طبیعت زیبای شهرکرد، طبیعت زیبای لردگان، گل اشک، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد و منطقه شهریاری نوغان

دشت کیار

از جاذبه ها و جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

مشخصات جغرافیایی چهارمحال و بختیاری 

استان چهارمحال و بختیاری در قلمروی مرکزی رشته کوههای زاگرس بین پیشکوه های داخلی و استان اصفهان استقلال یافته است. این استان از شمال و شرق به استان اصفهان از غرب به استان خوزستان و از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد محدود است. 

استان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است که نزدیک به ۸۰ درصد آن را کوه ها و تپه ها در برگرفته اند. امتداد کوه‌ها از شمال غرب به جنوب شرقی بوده و هرچه از غرب به طرف شرق نزدیک تر می شویم از میزان ارتفاعات و تراکم کوه ها کاسته شده و دشتهای نسبتا وسیع همچون دشت لاله زار ، دشت کیار ، دشت گندمان و دشت میزدج نمایان میشود که این امر باعث پیدایش دیدنیها و زیباییهای فراوانی در چهارمحال و بختیاری گردیده است.

مساحت ۱۶ هزار و ۵۳۲ کیلومتر مربع 
تقسیمات ۶ شهرستان ۲۴ شهر ۱۵ بخش و ۳۴ دهستان  
 

صنایع و معادن 
صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند. صنایع ماشینی این استان بیشتر در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‌اند. از مهمترین کارخانه های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری می توان به کارخانه قند شهرکرد، کارخانه ریسندگی بروجن و صنایع شیر و لبنیات شهرکرد اشاره نمود.

در استان چهارمحال و بختیاری تولید صنایع دستی بسیار رایج بوده و در میان عشایر بختیاری رونق بسزایی دارد. از صنایع دستی مهم است آن می‌توان به قالیبافی و انواع بافت های خانگی نظیر کلاه نمدی اشاره کرد که تولید آنها به طور عمده برای مصارف خانوار عشایر و روستایی صورت می‌گیرد .

 

شهرستان‌های استان شامل : اردل ، بروجن ، شهرکرد ، فارسان ، کوهرنگ و لردگان می باشد.


جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری

این استان از نظر جاذبه های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بسیار غنی است. غارها ، رودها و آبشارها، تالاب ها و چشمه های زیادی در سطح استان پراکنده هستند که هر یک مناظر بدیع و دلپذیری را به وجود آورده‌اند. پیوند آب با عناصر طبیعی مانند دره سبز هزار و اقلیم مناسب، آبشار زیبای آتشگاه را در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر لردگان به وجود آورده است .
آبشار دره عشق که در این استان واقع شده و ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰ متر می رسد از نظر میزان ارتفاع در سرتاسر ایران کم‌نظیر است.


دیدنیهای شهر لردگان

آبشار آتشگاه 
این آبشار در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۰ کیلومتری شهر لردگان، در دره ای روح افزا و به طول ۲ کیلومتر قرار گرفته است. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خراسان است که در فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی قرار گرفته است .
شیب زیاد و پستی و بلندی های دره سبزه زار و اقلیم مناسب فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفریح در این مکان فراهم می آورد. سراسر بهار و تابستان جهت بازدید این آبشار مناسب است.

آبشار آتشگاه

این آبشار از بدیع ترین دیدنیهای چهارمحال و بختیاری میباشد

چشمه برم 

چشمه برم در مرکز شهر لردگان واقع گردیده و با شهرکرد ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این چشمه پر آب علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب آمده و چشم انداز زیبایی را برای شهر لردگان به وجود آورده است. اطراف این چشمه به صورت پارکی جهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است.

چشمه برم

چشمه برم

پارک جنگلی پروز 
در منتهی الیه کناری استان در ۵۰ کیلومتری لردگان گردشگاه زیبای پرواز با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره سبز قرار گرفته است . فضای دنج و خلوت سایه سار درختان بلند و قد کشیده این پارک، چشمه های زلال و متعدد همراه با شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف  تصویری زیبا از طبیعت خداوندی را در نظر هر بیننده ای به نمایش می گذارد به طوری که کمتر گردشگری است که محصور صحنه ها و مناظر زیبای این طبیعت دست نخورده نگردد .
این پارک جنگلی فضای بسیار مناسبی برای استراحت و گردش خانواده ها و اردوهای دانش آموزی و دانشجویی می باشد .

پارک جنگلی پروز 

پارک جنگلی پروز از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری



دیدنیهای شهر کوهرنگ

چشمه دیمه 
چشمه دیمه سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ در ۱۰ کیلومتری چلگرد میباشد که در مجاورت روستای دیمه واقع گردیده است. آب این چشمه از گوارا ترین آبهای جهان است و خواص درمانی جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه را نیز دارد. در نزدیکی آن، کارخانه آب معدنی دیمه قرار دارد که محصولات آن را به خارج از کشور صادر می کنند و در بازار داخلی نیز وجود دارد .
مناظر زیبا و چشمگیر و فضاسازی‌های اطراف چشمه این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ قرار داده است. بهترین زمان بازدید از این جاذبه ها در فصل تابستان است .

چشمه دیمه 

چشمه دیمه از جاذبه های طبیعی و دیدنیهای استان چهارمحال و بختیاری

چشمه کوهرنگ 
این چشمه با آبدهی بسیار زیاد از دامنه های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ میریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دو چندان کرده است. دستیابی به این نقطه که بیشتر در فصول بهار و تابستان جهت بازدید توصیه می شود به راحتی و با هر نوع خودرو امکان پذیر میباشد.

چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ از دیدنیهای چهارمحال و بختیاری

دشت لاله های واژگون کوهرنگ
این دشت حدود ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای ینواستکی ، از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است. وسعت زیاد ۳۴۰۰ هکتار پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند از لاله های واژگون یا اشک مریم در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های سیاحتی کوهرنگ، از این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی ساخته است. زمان رویش و شکفتن لاله های واژگون دشت از اواسط فروردین شروع و تا آخر اردیبهشت ماه ادامه دارد .

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

از جاذبه ها و جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

آبشار تونل کوهرنگ 
این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است. این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد گردید .

آبشار تونل کوهرنگ
تلاش برای انتقال این آب، به زمانهای بسیار دور برمی‌گردد. در زمان صفویان تلاش برای ایجاد شکاف در کوه و انتقال آب راه به جایی نبرد. این شکاف که در نزدیکی تونل است خود یکی از دیدنیهای تاریخی منطقه است .
آبشار این تونل و فضاهای بسیار زیبای اطراف آن مناظر جذابی را برای هر بیننده ای ایجاد کرده است در تمام فصول سال حتی زمستان به سبب نزدیکی با پیست اسکی چلگرد، این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد .

غار یخی چما 

در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای شیخ علیخان یکی از نادرترین و اجابت انگیز ترین غارهای منطقه به نام غار یخی چما و قندیل‌های فراوان یخی واقع شده است .

غار یخی چما 
از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که نهایتاً به سد کوهرنگ می ریزد. قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این مکان سبب شده قندیل های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند .



دیدنیهای شهر فارسان

غار سراب 
غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و حدود ۷ کیلومتری شهر باباحیدر در شهرستان فارسان و در مسیر دره زیبا و معتدلی و در مجاورت روستای امید آباد قرار گرفته است. از انتهای جاده آسفالت تا دهانه غار حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی لازم است.

غار سراب 

این غار شگفت انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. از یکی از دهانه های غار، آبی خروشان و خنک بیرون می‌آید. ارتفاع سقف غار در بعضی از نقاط به ۱۵ متر می‌رسد. در دالان طبیعی غار قندیل‌های آهکی زیبا به وفور وجود دارد و فرایند تشکیل این قندیل ها ادامه دارد .

گردشگاه پیرغار 
در ۵ کیلومتری جنوب شهر فارسان و ۳۷ کیلومتری شهرکرد ، در مجاورت روستای ده چشمه ، گردشگاهی مصفا به نام پیر غار وجود دارد. بر روی قسمتی از تپه سنگی مشرف به این گردشگاه سه کتیبه به خط نستعلیق موجود می باشد که متن این کتیبه‌ها بخشی از شرح لشکرکشی بختیاری ها به تهران و اصفهان و نقش سرداران بختیاری در سرکوبی استبداد صغیر و سقوط محمد علی شاه و در واقع مشروطیت است. 

گردشگاه پیرغار

گردشگاه پیرغار



دیدنیهای شهر بروجن

منطقه حفاظت شده سبزکوه 
این منطقه زیبا با وسعتی در حدود ۶۲۰ هزار هکتار در بین سه شهرستان بروجن ، لردگان و اردل قرار دارد.
سبزکوه  عمدتاً در مسیر اردل گستردگی زیادی دارد و دارای اکوسیستم های ویژه و چشم اندازهای طبیعی مرتعی ، جنگلی و کوهستانی می‌باشد. آبشار های پر آب و دیدنی مثل تنگ زندان و معدن، زیبایی آن را دو چندان کرده است .

منطقه حفاظت شده سبزکوه 
این منطقه دارای سه نوع آب و هوا می باشد و به تبع آن جانورانی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب ، کل و کبک دری در این منطقه زندگی می‌کنند. مناسب ترین فصل بازدید این منطقه فصل بهار است.

گردشگاه سیاسرد 
چشمه سیاسرد در پنج کیلومتری شهر بروجن قرار گرفته است. هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف این چشمه، مکانی بسیار زیبا برای تفریح و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران به وجود آورده است .

به طوری که همه روزه و به ویژه در روزهای تعطیل این مکان شاهد گشت و گزار تعداد زیادی از مسافران و گردشگران می باشد . فضاسازی های مناسب و سهل الوصول بودن، میل به بازدید از این گردشگاه را دو چندان کرده است .

گردشگاه سیاسرد 

گردشگاه سیاسرد از نقاط تفریحی و دیدنی چهارمحال و بختیاری



دیدنیهای شهر اردل

چشمه های مولا و سرداب 
این چشمه ها با فاصله نسبتا نزدیک به هم در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار هستند و به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف می باشد.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

آبشار دره عشق 
آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل در مجاورت روستای دره عشق و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد . این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و بیش از یکصد متر ارتفاع دارد .
در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان ها و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است . در اکثر فصول سال به ویژه بهار، بازدید از آبشار مناسب است.

آبشار دره عشق

حاشیه رود کارون  
سرشاخه های متعدد رود کارون در قلمرو های غربی و جنوب غربی استان شامل لردگان، خانمیرزا، فلارد، جنوب بازفت و جنوب شهرستان اردل جریان دارد و دارای چندین مکان ارزشمند تفریحی و گردشگری از جمله ، آب و هوای مناسب و دلپذیر در اکثر فصول سال ، نزدیکی و دسترسی مناسب به خوزستان از طریق جاده های آسفالته و وجود جنگل های نسبتا متراکم بلوط در حواشی مسیرهای اصلی می باشد .
این رودخانه از دره های شگفت انگیزی عبور می کند و در مسیر جریان رود ، جنگل های بلوط و کوه ها مناظر بدیعی را عرضه می‌کند .

رود کارون در  استان چهرمحال و بختیاری

پل زمان خان بر رود کارون از دیدنیهای چهارمحال و بختیاری

اتاق سنگی های جونقان یا خان اوی
اتاق سنگی های جونقان واقع در ۸ کیلومتری شهر جونقان و در ابتدای تنگه درکش ورکش مسیر شهرکرد-اردل، با شیوه های خارق العاده به صورت خشکه چین احداث گردیده اند .
در این مکان با استفاده از سنگهای تراش و با بهره گیری از فن نخ کشی، طاق های قوسی تا عمق ۷ متر و ارتفاع دو نیم و عرض سه متر ساخته شده که طی قرون متمادی در برابر زلزله های فراوان و سایر عوامل طبیعی تخریبگر مقاومت نموده و بخشی از بنا به دست عوامل انسانی تخریب شده است .

اتاق سنگی های جونقان یا خان اوی

اتاق سنگی های جونقان یا خان اوی

در مسیر رودخانه بازفت که یکی از بکرترین و بدیهی‌ترین امکانات سیاحتی منطقه را در خود دارد، متراکم ترین و دست نخورده ترین محدوده های جنگلی با چشم اندازهای زیبا دیده می شود که به جنگل های بازفت مشهور هستند که با ارتفاع حدود ۱۰۰۰متر دارای چشم اندازهای جالب توجهی است که نگاه هر بیننده ای را به سوی خود می کشد و بسیار مورد استفاده و صعود کوهنوردان قرار می‌گیرد.

جنگل های بازفت

از جاذبه ها و جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

بناهای تاریخی منطقه نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. مساجد قدیمی، سنگ نوشته های باستانی، حمام هاف، قلعه ها، پل ها ،مدرسه ها، گورستان ها و بناهای قدیمی، از جمله آثار تاریخی این استان هستند که به دوره‌های مختلف تاریخی تعلق دارند .

مسجد دستگرد و مسجد جامع کیان از آثار دوره صفویه و مسجد اتابکان که یکی از بناهای مربوط به اتابکان لر بزرگ در اوایل قرن هفتم هجری قمری است که در این مکان حکومت داشتند. بنای امامزاده سید علاءالدین نیز از مهمترین آثار تاریخی این منطقه به شمار می‌رود و این امامزاده حمزه علی علاوه بر قدمت تاریخی در دشت وسیع و گسترده شده است و به علت موقعیت طبیعی مناسب آب و هوای دلپذیر و دیگر جاذبه‌های پیرامون آن همه ساله هزاران نفر از داخل و خارج استان به این محل می‌آیند. شهرها و مناطق قدیمی استان نیز از دیگر جاذبه‌های منطقه هستند .



مناطق گردشگری پراکنده استان

شیر سنگی 
بختیاری ها برای پاس داشت جنگاوران و دلاوران خود بر روی قبر آنان مجسمه ای تراشیده از سنگ و به شکل شیر با نقاشی از اسب و شمشیر قرار می دادند. این نقوش هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را دارد. شیر سنگی بر روی قبور دلاوران و جوانان بختیاری یادآور تاریخ پرحادثه و پر فراز و نشیب گذشته است. قدیمی ترین شیر سنگی موجود در استان مربوط به دوره صفوی میباشد .

شیر سنگی

از دیدنیهای زیبای تاریخی  چهارمحال و بختیاری

بردگوری ها 
برد گوری ها یا سنگ گبری ها، قدیمی ترین آثار سنگی استان می‌باشند که به دوره ماد تا پایان حکومت ساسانیان تعلق دارد. در دین زرتشت به علت اعتقاد به مقدس بودن خاک از دفن کردن اجساد خودداری کرده و آنها را در محوطه هایی از سنگ که استودان یا استخوان دندان نامیده می شد و در اصطلاح بختیاری به آنها بر گوری به معنی سنگ گبری می‌گویند قرار می‌دادند.

در خطه بختیاری در دل صخره‌ها و یا سنگ های عظیم، فضاهایی با متوسط طول ۲.۳۰ متر و عرض ۲ و ارتفاع ۱۲۰ متر ایجاد می‌کردند که دارای دریچه های مربع شکل با در سنگی بودند. بردگوری ها به گونه ای انفرادی و یا چندتایی ردیف گردیده و بیانگر فرهنگ تبیین در طول بیش از ۱۵۰۰ سال در منطقه و نفوذ مذهب زرتشت و پیروان آن در این خطه هستند. بردگوری ها در بخش‌های دیناران میانکوه و بازفت پراکنده‌اند .

بردگوری ها 

بردگوری ها 

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

جاذبه های دیدنی شهرکرد

مرکز استان چهارمحال و بختیاری ، شهرکرد می باشد. این شهر دارای موقعیت جغرافیایی بین ۳۱ درجه و ۳ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و نیز ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی در مجاورت شمال استان اصفهان و شمال غرب استان لرستان و جنوب استان کهگیلویه و بویر احمد و نیز شرق استان اصفهان می باشد .
آب و هوای منطقه به علت ماهیت کوهستانی مرتفع، که در مسیر بادهای مرطوب و سیستم های مدیترانه ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه می گردد ،دارای بارش های نسبتاً مناسب است .

شهرکرد

تالاب چغاخور

تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۳۲۰۰ هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های استان است. قسمتی از رودخانه زاینده رود که یکی از زیباترین و با اهمیت ترین رودهای ایران است و همچنین قسمتی از رودخانه کارون که تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران می باشد در این استان جریان دارد . این تالاب در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده که تا شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد .

تالاب چغاخور

فضای وسیع و هوای لطیف و چشم انداز های قدیمی همراه با آواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانون های مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است. این تالاب زیستگاه نوعی ماهی از خانواده کامبوزیا و ماهی گورخری است. بهترین فصول بازدید از این تالاب بهار و تابستان می باشد. تالاب گندمان و سولوقان ، از دیگر تالاب های دائمی استان می باشند که در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده اند.

تالاب چغاخور

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد  
این منطقه ۲۱۶۰۰ هکتار مساحت دارد و پارک ملی تنگ صیاد را با وسعتی معادل ۵۴۰۰ هکتار در دل خود جای داده است. دستیابی به این منطقه از طریق محور مواصلاتی شهرکرد به اصفهان میسر است . تنگ صیاد به واسطه دارا بودن تپه ماهورهای متعدد زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش است .

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد 

از بکرترین و زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

کوهستان خان جنوبی منطقه با صخره های صعب العبور و زیستگاه پلنگ و بز در تعداد قابل توجهی می باشد. از دیگر جانوران منطقه می‌توان گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک، دری کبک، چیل، تیغو و عقاب را نام برد. در این منطقه امکان شکار با کسب مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد. نزدیک ترین شهر منطقه حیات وحش شهر فرخشهر میباشد.

پل زمان خان 
پل تاریخی زمان خان در مجاورت شهر سامان واقع شده است. پل زمانخان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است. این پل تاریخی یکی از مهم‌ترین پل‌های تاریخی کشور است که در ۲۷ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان بر می گردد. این پل به دستور زمان خان، رئیس یکی از ایلات قشقایی که زمانی دامنه کوچه آنها تا آن منطقه می رسید بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید .

پل زمان خان

پل زمان خان از جاهای تاریخی و دیدنیهای جالب چهارمحال و بختیاری

ترکیب مناظر رود خروشان زاینده رود، پل زمانخان و طبیعت زیبای منطقه و نیز از اقدامات انجام شده جهت رفاه گردشگران، این ناحیه را از مهمترین قطبهای گردشگری استان قرار داده است. دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی زیبا و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است. گردشگاه پل زمانخان دارای امکانات رفاهی کاملی است. امکانات هتل، کمپ و ویلا به صورت اجاره‌ای و همچنین سرویس بهداشتی و رستوران و چایخانه در این محل دیده می‌شود.

قلعه دزک  
این بنا در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد و در روستای دزک قرار دارد و در دو طبقه به صورت باشکوهی به دستور لطفعلی خان امیر مفخم بختیاری ساخته شده است .طبقه اول دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از طرفین به محوطه بزرگ قلعه منتهی می‌شود .
در طرفین هشتی، چهار ایوان قرار دارد که دو ایوان رو به شمال و دیوان دیگر رو به جنوب قرار گرفته است و شامل چند اتاق و انبار می باشد. طبقه دوم که از ایوان شمالی طرفین هشتی به آن راه می یابند .

قلعه دزک  

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری


ابتدا از راه پله ها وارد محوطه های بزرگ به نام هوس خانه می‌شود که در وسط آن یک سالن بزرگ به نام سفره خانه وجود دارد و اتاق آینه در جوار آن قرار گرفته است . سفره خانه این سالن دارای تزئینات گچبری و نقاشی زیبایی است .اشکال مختلفی مانند فرشتگان به عنوان مظهر پاکی کله شیر که حاکی از قدرت و دلاوری است و مناظر زیبا از شکار و گچبری های گل و بوته در حاشیه آن سقف سفره خانه چوبی و به شکل قاب بندی است و دارای در و پنجره های سیم کوبی شده است در کنار سفره خانه اتاقی به نام آیینه خانه قرار دارد که به صورت باشکوهی تزیین شده است.

قلعه جونقان شهرکرد  
جونقان یا جونقون شهر کوچکی است در ۳۸ کیلومتری شهر کرد که مقر سکونت خانهای بختیاری بوده است. علیقلی خان سردار اسعد در سال ۱۳۱۸ هجری قمری قلعه یا کاخی در این محل برای سکونت خود می‌سازد که ۱۴ هزار متر مربع مساحت و نماهای بیرونی متفاوتی داشته و ستون‌های سنگی آن هر کدام چند قطعه در اشکال مختلف ساخته شده است به طوری که قسمت بالا این ستون ها به شکل چهارگوشمی باشد.

قلعه جونقان شهرکر
در چندین سال اخیر بخش اعظم تزئینات بنا از بین رفته است و به جز قسمت های محدودی از قلعه که اختصاص به کتابخانه عمومی داشته و بقیه بنا رو به نابودی است. این کتابخانه نیز چند سال پیش از قلعه جونقان انتقال داده شده است .

قلعه چالشتر شهرکرد 
قلعه چالشتر اثری با شکوه از نظر معماری و هنر حجاری در ایران است که در پنج کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این قلعه تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است که با ستونهای ایستاده از سنگ خودنمایی می کند. قلعه در منطقه چالشتر واقع شده که در دوره صفویه مرکز حکمرانی چهارمحالی ها بوده که به وسیله کلانتران، روستاها و مناطق تحت سیطره خود را کنترل می کردند .
پس از انتصاب حسینقلی خان به عنوان ایلخانان بختیاری در اواسط حکومت ناصرالدین شاه حکمرانان این منطقه از حاکمیت بر چالشتر خلع و به زمین داران بزرگ تبدیل شدند .

مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و استخرها است. قلعه اعیانی و خان نشین این مجموعه تاریخی دارای ۳۸ ستون سنگی می باشد . این قلعه شامل نقوش افسانه‌ای و اسطوره‌ای، زندگی روزمره، گل و گیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش، پیچش گیاهی و نقوش فرشته است. این نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است .

قلعه چالشتر شهرکرد 

قلعه چالشتر از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

در این مجموعه قلعه اندرونی با یک دالان قسمت خانه‌نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ده ستون سنگی است. اتاق ها نیز به سبک نقاشی لدنی که تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و غربی است مزین شده است .
این سبک نقاشی در دوره قاجار به اوج خود می رسد و شامل نقوش گل و گلدان، افسانه لیلی و مجنون و نقوش اسلامی شامل یوسف و زلیخا به همراه خط نوشته ای از آیات قران است .

در بخشی از سردر های این مجموعه قلعه، معماری سنتوری که به صورت مثلثی شکل با نقوشی به سبک شیر و شکر است به چشم می‌خورد حمام قلعه تاریخی چالشتر نیز مزین به کاشی آبی فیروزه ای و سفید سربی است .
سقف اندرونی این قلعه به صورت قاب‌هایی از چوب گردو است و درها و پنجره های اتاق های این مجموعه نیز از جنس چوب گردو و به صورت گره چینی می باشد. مجموعه قلعه ۵ اتاق نیز در اندرونی دارد و در مجموع دارای چهل ستون است .

قلعه سردار اسعد بختیاری  
کاخ قلعه سردار اسعد بختیاری در فاصله ۴۲ کیلومتری شهرکرد و در مرکز شهر جونقان واقع شده است و فاقد هرگونه کتیبه تاریخ دار است .
این قلعه توسط علیقلی خان سردار اسعد بختیاری در زمانی که وی زمامداری ایل بختیاری را به عهده داشت، ساخته شده است و بر این اساس قدمت آن به بیش از یکصد سال می‌رسد .
مصالح به کار رفته در این بنای دو طبقه با نمای آجر با ملات گچ و خاک است که هنرهای حجاریف چوب بری، گچبری، آیینه کاری و نقاشی در آن به کار رفته است .

قلعه سردار اسعد بختیاری

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

این بنا به مناسبت سکونت حاج مهدی خان آزاده چالشتری در بین مردم به این نام معروف شده و قدیمی ترین بنای مسکونی استان در سال ۱۲۰۶ هجری قمری محسوب می‌شود که از نظر ویژگی های معماری سه نوع بافت متمایز متعلق به ادوار زندیه تا معاصر به همراه تزیینات گچبری و نقاشی های دیواری و هنرهای روی چوب را می توان در کالبد آن مشاهده نمود .
این بنا در قسمت غربی شهرکرد و چالشتر قرار دارد و در سال ۱۳۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

مسجد اتابکان

مسجد اتابکان مربوط به اتابکان است و در شهرکرد، مرکزفرمانداری کل چهارمحال بختیاری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


مسجد اتابکان

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

خانه ستوده چالشتر 
این بنا جزو آخرین بخش های برجای مانده از مجموعه بناهای مرتبط به ارگ چالشتر و مربوط به اواخر دوره صفوی تا اواخر دوره قاجاریه به حساب می آید. قسمت اندرونی بخش حاکم نشین قلعه را تشکیل می داده است. این خانه در قسمت غربی شهر کرد و در نزدیکی خانه آزاده قرار دارد .

خانه ستوده چالشتر 

خانه ستوده چالشتر از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

کمربند سبز حاشیه زاینده رود  
تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا روستای قراقوش، نزدیک سد زاینده رود دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که از ترکیب رودخانه و باغ های سرسبز در دو طرف جاده و هوای پاک به وجود آمده است .

این مسیر به دلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمان خان و همچنین وجود شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و نیز دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است .
در این مسیر زاینده رود هنوز از مناطق صنعتی عبور نکرده و رنگ آبی و تمیز آب همواره با هوای مطبوع و باغات سرسبز اطراف آن بسیار دلپذیر است .

کمربند سبز حاشیه زاینده رود  

کمربند سبز حاشیه زاینده رود از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

مسجد جامع شهرکرد

یکی از بناهای تاریخی در شهرکرد مسجد جامع است که از قرن ۱۳ هجری قمری در این شهر پابرجاست و دارای مساحتی برای با ۲۵۰۰ متر مربع می باشد. این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است. از جمله نکات قابل توجه این بنا که نظر هر بیننده‌ ای را جلب می‌کند، می‌توان به تزئینات و کاشی ‌کاری‌ های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد.

جاهای دیدنی شهرکرد

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

سوغات و غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری

غذاهای خوشمزه و محلی : 
  • کباب بختیاری : که بسیار معروف است و نیاز به توضیح ندارد
  • شوربای قیمه ریزه :  تهیه شده از گوشت چرخ کرده - برنج - سبزی آش - پیاز - نعنا خشک
  • گردو پلو : برنج - گوشت گوسفندی - مرغ تکه‌ای - مغز گردو - پیاز - زرشک - کره یا روغن - رب انار - زعفران - فلفل‌سیاه و هل
  • اوترشی : دارای مزه ملس متمایل به ترش است . مواد این غذا: انار اناردون را خوب می جوشانند تا پخته شود بعد کمی انجیر و مویز وکمی روغن به آن اضافه کرده و با نان میل میکنند
  • چلو خورشت به : گوشت گوسفندی - نمک ، فلفل  , پودر سیر و دارچین - زعفران - رب گوجه - آلو خورشتی - روغن + آبلیمو

غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری

از سوغات خوراکی این استان با توجه به عشایر نشین بودن قسمت مهمی از منطقه میتوان به بهترین پنیرهای ایران اشاره کرد

سوغات  استان چهارمحال و بختیاری

 کشک و قارا یا همان (قره قوروت) سنتی، که طعم ترش طبیعی آن دهان شما را آب می اندازد.

 «عسل» و «گز» طبیعی : خالص و بسیار با کیفیت بدست آمده در مناطق وسیع کوهستانی منطقه. بهترین نوع گز هم که از سوغات جهانی و لذیذ این استان و به ویژه شهر «بلداجی» است.

گردو و بادام : بزرگترین باغ های گردو و بادام کشور در این استان به ویژه شهر «سامان» قرار دارند.

وفور گیاهان دارویی و معطر خصوصا در فصل بهار.

سوغات غیر خوراکی :

انواع فرش دستباف که نوع نقشه چالشتری معروفیت عام دارد.

چوقا یا چوخا از صنایع دستی معروف و جزئ لباسهای محلی مورد استفاده محلیان و عشایر این منطقه است.

از دیگر صنایع دستی زیبای این استان می توان به خرسک و جاجیم اشاره کرد که عمدتا توسط عشایر بافته میشود.

سوغات چهارمحال و بختیاری

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

روشها و مسیرهای مسافرت به استان چهارمحال و بختیاری

⇓ نقشه آنلاین چهارمحال و بختیاری در انتهای مطلب ⇓

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

فاصله ها :

  • از شهر کرد تا تهران ۵۵۴ کیلومتر
  • از شهر کرد تا اهواز ۴۴۹ کیلومتر
  • از شهر کرد تا شیراز ۴۴۴ کیلومتر

مسافرت با هواپیما به استان چهارمحال و بختیاری

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۵ دقیقه

فرودگاه شهرکرد به عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران در جنوب بام ایران و در فاصله سه کیلومتری جادهٔ شهرکرد به فارسان قرار دارد.

مسیر قطار استان چهارمحال و بختیاری

خط ریلی چهارمحال و بختیاری در گذشته با عنوان "راه آهن بختیاری" در حدود ۴۰ سال پیش مطرح گردید و مطالعات مقدماتی آن قبل از انقلاب اسلامی انجام شد ولی هنوز ساخته نشده است.

مسیر سفر زمینی استان چهارمحال و بختیاری

مسیر سفر زمینی از تهران به شهرکرد از قم آغاز میشود  و با عبور از شهر کاشان و زرین‌شهر اصفهان نهایتا به شهرکرد می‌رسد.

اتوبوس‌های تهران به شهرکرد از دو پایانه‌ی غرب و بیهقی یا آرژانتین حرکت می‌کنند و شما را به پایانه‌ شهرکرد در مسیر خروجی شهرکرد به فسا منتقل می کنند. 

⇓ نقشه آنلاینچهارمحال و بختیاری