محصولات زیر را با قیمت مناسب خرید کنید..

ویترین مغازه
ویترین مغازه
تاب ریلکسی
تاب ریلکسی
لباس مجلسی
لباس مجلسی
خرید کاغذ a4
انواع کاغذ
پرده تور
پرده
پارچه مبل
پارچه مبلی

استان مرکزی 

استان مرکزی یکی از استان های زیبای ایران است که مرکز آن شهر اراک می باشد. این استان مناطق دیدنی و گردشگری زیادی داشته و شهرستان هایی همچون اراک، محلات، خمین، دلیجان و ... از شهرستان های اصلی و مهم این استان می باشد.

این استان ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در گذشته عراق نیز نامیده می شده است. آب و هوای آن در فصل زمستان بسیار سرد است.

بطور کلی استان مرکزی دارای آب و هوای گرم و معتدلی است و بهترین زمان برای سفر به این استان نیمه اول سال می باشد. ولی از آن جا که این استان آیین های خاصی دارد، اردیبهشت نیز بسیار فصل خوبی است و همچنین پاییز و زمستان نیز به علت وجود چشمه های آب گرم مسافرت در این استان خالی از لطف نخواهد بود.

جاهای دیدنی محلات

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

جاهای دیدنی استان مرکزی

تفرش : مقبره ابوالعلی ، آرامگاه پروفسور دکتر محمود حسابی ، مسجد ششناو ، امامزاده احمد ، امامزاده شاه محمد ، امامزاده زینب خاتون فراهان ، چشمه های آب معدنی ، گراب ، آب انبار بلور 
خمین : منزل امام خمینی ، قلعه سالار محتشم ، امامزاده محمد ، امامزاده ابوطالب ، مسجدجامع خمین .
دلیجان : غار چال نخجیر ، کاروانسرا و پل شاه عباسی ، امکانات گردشگری و تفریحی سد ۱۵ خرداد ، مجموعه تاریخی نراق ، امامزاده یحیی نراق ، مسجد جامع نراق 
زرند مامونیه : مسجد اعظم چلسبان ، یخچال مهدی آباد 
ساوه : مناره مسجد جامع ساوه ، امامزاده سید علی اصغر ، امامزاده سید اسحاق ، قلعه دختر یا قیزقلعه ، پل تاریخی سرخ ، کاروانسرای باغ شیخ ، تپه تاریخی آوه ، قلعه الویر
شازند : چشمه بلاغ حک ، سراب عمارت 
کمیجان : غار قلعه جوق 
محلات : مجتمع آبگرم محلات ، سرستونهای آتشکده خورهه ، امامزاده موسی ، امامزاده ابوالفضل ، غار آزاد خان ، مسجد جامع محلات ، مراکز تولید گل و گیاه


 دیدنیهای شهرهای استان

جاهای دیدنی آشتیان

شهر آشتیان یکی از شهرهای زیبای استان مرکزی است که به گفته ای کیخسرو باعث آبادی این شهر شده است. این شهر دارای مراکز دیدنی ای همچون خانه عبدالعظیم، امامزاده عبدالله و روستای ساروق می باشد.

بازار تاریخی آشتیان

از بازارهای بر جای مانده از دوران قاجاریه در استان مرکزی، بازار تاریخی شهر آشتیان می باشد. این بازار بسیار زیبا بوده و در آن انواع صنایع دستی همچون گیوه، قندسازی، مس، لحاف دوزی، رنگرزی و ... یافت می شود.

جاهای دیدنی آشتیان

جاهای دیدنی آشتیان

آدرس: استان مرکزی- آشتیان- میدان آزادی


قلعه مستوفی الممالک

در یک کیلومتری غرب آشتیان قلعه ای به نام مستوفی الممالک قرار دارد. این خانه اعیان نشین به محلی برای ساخت فیلم و سریال ها تبدیل شده است. این بنا بسیار دیدنی و جذاب می باشد.

عمارت مستوفی الممالک

عمارت مستوفی الممالک از جاهای دیدنی آشتیان

آدرس: استان مرکزی- یک کیلومتری آشتیان


روستای آهو

یکی از مراکز بسیار زیبای آشتیان روستای آهو می باشد. این روستا دارای باغاتی سرسبز همچون آلبالو، زردآلو، بادام، گردو، گیلاس و ... می باشد. دو امامزاده شهربانو و امامزاده عبدلله در این روستا قرار گرفته است. در روستای آهو می توانید کوه های جذابی مانند کوه زرد، ساخت کمر، سینه سیاه خانی، کله ساج، دیزکان، که های خاکو، دره ملاعلی،  دره گشگاه و ... را مشاهده نمایید. موارد عنوان شده تنها بخش کوچکی از جاذبه های گردشگری آشتیان است.

روستای آهو

جاهای دیدنی آشتیان

آدرس: استان مرکزی- ۵ کیلومتری شمال آشتیان- روستای آهو


خانه دکتر عبدالعظیم قریب

این بنای بسیار زیبا از دیگر مناطق دیدنی شهر آشتیان می باشد. این بنا محل زندگی خاندان قریب بود که از جمله معروف ترین آن ها دکتر محمد قریب می باشد. استاد عبدالعظیم قریب از اساتید ادبیات و زبان فارسی می باشد.

خانه دکتر عبدالعظیم قریب

جاهای دیدنی آشتیان

آدرس: استان مرکزی- آشتیان- خیابان آزادی



جاهای دیدنی تفرش

تفرش یکی از شهرهای معروف استان مرکزی بوده که زادگاه بزرگان معروفی همچون میرزا عیسی قایٔم مقام فراهانی و محمد حسین فراهانی می باشد.جاهای دیدنی تفرش

غار علی خورنده

غار علی خورنده در ارتفاعات کوه کمر نقره قرار گرفته که بسیار زیبا و جذاب است. این غار به خشه معروف بوده و برای رفتن به این غار باید از روستای کوهی عبور کنید. این غار از جاذبه های گردشگری پرطرفدار تفرش می باشد.

غار علی خورنده

جاهای دیدنی تفرش

آدرس: استان مرکزی- سه کیلومتری جنوب غربی تفرش


غار امجک

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر تفرش، غار امجک می باشد. این غار دیواره های بلندی داشته و پوشیده شده از گل های قشنگ جذابی است. این غار بسیار دیدنی بوده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در این غار قندیل های بزرگی را می توانید مشاهده کنید که از سقف آویزان می باشد.

غار امجک

جاهای دیدنی تفرش

آدرس: استان مرکزی- نرسیده به تفرش- بعد از روستای احمد آباد


چشمه آب معدنی گراو

یکی از دیگر جاذبه های گردشگری شهر تفرش که در بین دو دهکده کبوران و طراران قرار گرفته است، چشمه آب معدنی گراو می باشد. این منطقه علاوه بر مناطق دیدنی ای که دارد، آبی بسیار زلال و گوارا نیز دارد.

چشمه آب معدنی گراو
چشمه آب معدنی گراو

جاهای دیدنی تفرش

آدرس: استان مرکزی- ۵ کیلومتری تفرش- بین روستای طراران و کبوران


روستای طاد

روستای طاد یکی از دیدنی ترین روستاهای تفرش می باشد. باغ های میوه موجود در این روستا باعث شهرت این روستا شده است. در مرکز این روستا قناتی بسیار زیبا قرار گرفته که باعث جذابیت این روستا شده است.

روستای طاد

جاهای دیدنی تفرش

آدرس: استان مرکزی- چسبیده به تفرش


مسجد جامع شش ناو

این مسجد مربوط به دوران سلجوقیان می باشد. این مسجد طرحی هشت ضلعی داشته و ستون های بسیار بلند دارد که باعث جذابیت بیشتر این مسجد شده است.

مسجد جامع شش ناو

جاهای دیدنی تفرش

آدرس: استان مرکزی- تفرش- خیابان آیت الله سعیدی- مسجد شش ناو


چهار طاقان بهاران

چهار طاقان بهاران به دوران قاجار باز می گردد و در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. سالانه مسافران زیادی از سرتاسر جهان برای دیدن این بنا به شهر تفرش سفر می کنند.

چهار طاقان بهاران

جاهای دیدنی تفرش

آدرس: استان مرکزی- شهر تفرش- دهستان بازرجان روستای بهاران



جاهای دیدنی خمین

خمین از دو کلمه « خو » و « میهن » تشکیل شده که به معنای « سرزمین مقدس یا جای خوب » می باشد. این شهر دارای مناطق تاریخی زیادی است و کودکی و جوانی اما خمینی در این شهر سپری شده است.

جاهای دیدنی خمین

بیت خمین

یکی از جاذبه های شهر خمین که نگین این شهر می باشد، خانه قدیمی امان خمینی ( ره ) می باشد. این خانه محل زندگی پدری امام راحل بوده و سبک آن مربوط به دوره قاجاریه می باشد.

بیت خمین

جاهای دیدنی خمین


حمام لکان

در شرق روستای لکان حمامی تاریخی به نام لکان قرار گرفته است. این حمام از آثار دوران قاجاریه بوده که به علت گود بودن آب آن هدر نمی رفت و همواره گرمای خود را حفظ می کرده است. این حمام از آثار ثبت شده در لیست آثار ملی می باشد.

حمام لکان

جاهای دیدنی خمین

آدرس: استان مرکزی- شهر خمین- دهستان خرمدشت- شرق روستای لکان


کوه بوجه

کوه بوجه از کوه های استان مرکزی بوده که یک کوه تک در شهر خمین می باشد و دلیل جذابیت آن نیز همین تک بودن است. سرتاسر این کوه از پوشش های گیاهی مختلفی پوشیده شده که باعث تفاوت آن با دیگر دشت ها شده است. در این کوه می توانید انواع لاله هایی همچون لاله واژگون، لاله قهوه مایل به سیاه کوچک و لاله سرخ زرد و گل هایی نظیر کلاغک، گل خواجه باشی، گونه های نعناییان، گل ماهور، هوم، زنبق کوهی و انواع گل حسرت را مشاهده نمایید.

کوه بوجه

جاهای دیدنی خمین

آدرس: استان مرکزی- جنوب شهر خمین


یخچال تیمور

تنها یخچال موجود در خمین یخچال تیمور می باشد. این بنا نمایی مخروطی شکل داشته و رگه های زیادی را به دلیل فرسایش بر روی این گنبد می بینید. یخچال تیموری در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و بسیار جذاب و دیدنی می باشد.

یخچال تیمور

جاهای دیدنی خمین

آدرس: استان مرکزی- محور خمین، دلیجان و محلات



جاهای دیدنی دلیجان

آثار بر جای مانده در شهر دلیجان نشان از وسعت زیادی این شهر می دهد. به همین دلیل آثار تاریخی زیادی را در این شهر مشاهده خواهید کرد.

جاهای دیدنی دلیجان

مسجد مس سر

مسجد مس سر یکی از بناهای قدیمی است که طرح آن نشان از دوران سلجوقیان می دهد. این مسجد به دلیل قرار گرفتن قسمت بالایی مسجد که از جنس مس است و هم این که مس سر در گویش دلیجان به معنی بزرگ می باشد، به این اسم نامیده شده است. این موزه پس از مرمت به مسجد النبی تغییر نام یافت ولی همچنان به مس سر نیز شناخته می شود.

جاهای دیدنی دلیجان

آدرس: استان مرکزی- دلیجان- میدان مدرس


غار نخجیر

غار چال نخجیر غاری آهکی بوده که در استان مرکزی و در شهر دلیجان قرار گرفته است. در سال ۱۳۶۷ این غار به دلیل یک انفجار در نزدیکی دهانه غار کشف شد و تا پیش از آن اطلاعاتی از این غار وجود نداشت. این غار دارای تعداد زیادی تالار همچون دریاچه، چهل ستون، باغ وحش، برزخ، سفره عروس، زیبایی ها و چهل چراغ می باشد که زیباترین تالار این غار، تالار چهل ستون می باشد. این غار بسیار جذاب و دیدنی بوده و به همین دلیل در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

غار نخجیر

جاهای دیدنی دلیجان

آدرس: استان مرکزی- دلیجان- کیلومتر ۷ جاده نراق


دهستان جاسب

روستای جاسب در نزدیکی دلیجان قرار گرفته و ۷ آبادی به نام های وشتکان، واران، کروگان، هرازجان، بیژگان، سقونقان و زر می باشد. این دهستان آب و هوایی بسیار عالی و دلچسب داشته و دارای جاذبه های طبیعی زیادی همچون درختان گردو، کوه ها، مراتع سرسبز، باغ های میوه، چشمه ها و درختان بادام و چنار است و همچنین جاذبه های تاریخی زیادی همچون غار سیجان، تپه قلعه وشتگان، تپه قلعه سرخ و قبرستان واران در این دهستان قرار گرفته است که باعث جذب بیشتر گردشگران به این دهستان گردیده است.

روستای جاسب

جاهای دیدنی دلیجان

آدرس: استان مرکزی- شمال شرقی دلیجان- دهستان جاسب


جاهای دیدنی ساوه

شهر ساوه یکی از شهرهای بر جای مانده از دوران ساسانی می باشد. این شهر یکی از شهرهای آباد استان مرکزی به حساب می آید که دارای مناطق دیدنی بسیاری است.جاهای دیدنی ساوه

دریاچه مصنوعی ساوه

دریاچه مصنوعی ساوه یکی از جاذبه های گردشگری این شهر می باشد که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از نقاط داخلی و خارجی کشور است. بعد از ظهرهای این دریاچه بسیار زیبا و دیدنی می باشد و می توانید اوقات خوشی را در کنار این دریاچه مصنوعی طی کرده و خاطره ای ماندگار را در ذهن خود ثبت کنید. در کنار این دریاچه پارک آبی بزرگی قرار داشته که محلی جذاب برای تفریح کودکان می باشد. همچنین انواع قایق ها برای رفتن به دل این دریاچه وجود داشته که می توانید از آن لذت ببرید. علاوه بر آن با قدم زدن در کنار این دریاچه می توانید آرامشی دل انگیز را تجربه نمایید.

دریاچه مصنوعی ساوه

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- بلوار تختی


پارک جنگلی شهید چمران

در شهر ساوه پارکی را مشاهده می کنید که انواع درخت ها از آن سر برآورده و صدای هیاهو و شادی مسافرین به گوش شما می رسد. پارک جنگلی شهید چمران ساوه یکی از مناطق تفریحی ساوه می باشد که انواع درخت های عرعر، سرو نقره ای، سرو خمره ای، گل ابریشم، پسته، توت، ارغوان، کاج تهران و زبان گنجشک در این پارک به چشم می خورد. در این مکان محلی برای درست کردن کباب و آلاچیق هایی برای استراحت وجود دارد که مکان بسیار مناسبی برای استراحت مسافرین است. همچنین امکاناتی همچون پیست دوچرخه سواری، پیست اسکی، زمین والیبال، زمین بدمینتون و ... در نظر گرفته می شود.

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- بلوار تختی


موزه گنید چهار سوق

موزه گنبد چهار سوق از دیگر مناطق گردشگری ساوه می باشد که بافتی بسیار زیبا دارد. در ایام محرم در حیاط این موزه بساط تکیه بر پا شده و نمای داخلی و بیرونی این موزه به قدری زیبا و جذاب است که در لیست آثار ملی قرار گرفته است. در این موزه آثار بر جای مانده از دوران قاجار همچون سکه های تاریخی، سنگ قبر، کتب خطی و دست نویس و ... را می توانید مشاهده نمایید.

گنبد چهار سوق

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- خیابان سلمان ساوجی


بام ساوه

بام ساوه یکی از مناطق گردشگری و چشم نواز شهر ساوه می باشد. وجود درختان سرسبز زیتون، جوی های پلکانی زیبا، آبنما، حوضچه و استخر باعث افزایش جذابیت این بام شده است. این بام محلی زیبا برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی بوده و امکاناتی همچون رستوران، کافه، سالن آمفی تیٔاتر، سینما، شهربازی سر پوشیده و ... در نظر گرفته شده است.

بام ساوه

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- بلوار طراوت


مسجد سرخ

یکی از بناهای تاریخی ساده، مسجد سرخ می باشد که به  دلیل کتیبه های سرخ رنگ و تزیٔینات زرشکی رنگ نمای این مسجد باعث شده که به این مسجد، مسجد سرخ بگویند. این مسجد گچ بری های زیبایی داشته و شامل بخش هایی همچون سردر ورودی، ایوان، صحن، رواق، شبستان، مناره، گنبدخانه و ... می باشد.

مسجد سرخ ساه

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- میدان انقلاب


مجموعه  تاریخی بازار ساوه

یکی از لذت های هر سفر مراکز خرید آن می باشد. این بازار سنتی از آثار بر جای مانده از دوران صفویه می باشد. این مجموعه جذاب در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. در این بازار انواع اجناس لوکس و سنتی یافت می شود.

بازار ساوه

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی شهر ساوه میدان انقلاب


امامزاده سید اسحاق

امامزاده سید اسحاق یکی از بناهای بسیار زیبای شهر ساوه بوده که حتی دیدن این بنا برای افراد غیر مذهبی نیز خالی از لطف نمی باشد. این مسجد به دوران صفوی باز می گردد و کاشی کاری های لاجوردی و فیروزهای این مسجد باعث جذابیت و زیبایی این مسجد شده و نشان دهنده هنر آن دوران می باشد.

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- میدان سرداری- ابتدای جاده ساوه - قم


شهر آوه

شهر آوه یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی ساوه می باشد. شهر زیر زمینی آوه باعث خیره کننده شدن این شهر شده است. این تونل تو در تو زمانی محل سکونت بوده و این باعث جذاب تر شدن این شهر شده است. شهر آوه دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی بوده و زمان زیادی را برای دیدن تمامی مناطق این شهر نیاز می باشد.

شهر آوه

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- شهر آوه- خیابان امام خمینی- کوچه شهید مایٔیلیان


قلعه دختر

قلعه دختر بنایی قرار گرفته در بلندای کوه بوده که به دوران ساسانی باز می گردد. دسترسی به این قلعه کمی دشوار بوده و تدابیری امنیتی بالایی برای این قلعه در نظر گرفته شده است. این قلعه در آثار ملی ثبت شده و می توانید با رفتن به این قلعه علاوه بر بازدید از معماری این قلعه، لذت کوهنوردی را نیز تجربه نمایید.

قلعه دختر

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- آسیابک بند- جاده قیز قلعه


روستای گردشگری سامان

اگر به بافت ها و معماری قدیمی علاقه دارید، روستای سامان گزینه ای مناسب برای شما می باشد. در مسیر رودخانه این روستا آسیاب های آبی زیبایی را مشاهده خواهید کرد و همچنین آبشارهای زیادی را در حال جاری شدن خواهید دید.

روستای سامان

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- جاده ساوه به سمت همدان- جاده نوبران قروه- جاده سامان


چشمه کبیر بالقو

در روستای بالقو چشمه ای جاری وجود دارد که بسیار زیبا و چشم نواز می باشد. چشمه کبیر بالقو زیبایی خیره کننده ای داشته و مردمان این روستا بسیار خونگرم و مهمان نواز می باشند. این روستای سرسبز پوشیده شده از انواع پوشش های گیاهی بوده که باعث جذابیت این چشمه شده است. وجود این چشمه و پوشش های گیاهی اطراف آن باعث به وجود آمدن آب و هوایی خنک و دل نشین شده است.

چشمه کبیر بالقو

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- بخش نوبران


دریاچه سد الغدیر

دریاچه سد الغدیر یک مکانی آرام و به دور از هیاهو بوده که برای افرادی که علاقه دارند اوقات خود را در مکانی آرام بگذرانند بسیار مناسب می باشد. در این سد می توان قایق سواری کرده و لذت ماهی گیری را تجربه نمود.

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- جاده سد الغدیر


آبشار هندس

آبشار هندس لذت دیدن از یک مکانی دنج را برای شما فراهم می کند. این آبشار در یک منطقه کوهپایه ای بی نظیر پر از باغ های انار قرار گرفته که آب و هوایی عالی دارد. این آبشار در میان کوه های ساوه و تفرش واقع شده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

آبشار هندس

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- ۳۵ کیلومتری جنوب ساوه- جاده هندس


آبشار آقچه قلعه

یک آبشار زیبا در روستای فره چای جاری است که به آن آبشار آقچه قلعه می گویند. این آبشار مرتفع بسیار زیبا بوده و تصویری فوق العاده را به رخ همگان می کشد. اطراف این آبشار پوشیده شده از درختان سرسبز زیبا که باعث جذابیت بیشتر این آبشار شده است. در این آبشار می توان لذت ماهیگیری را نیز تجربه کرد.

آبشار آقچه قلعه

جاهای دیدنی ساوه

آدرس: استان مرکزی- شهر ساوه- ۵۰ کیلومتری جنوب غرب غرق آباد



جاهای دیدنی محلات

شهر محلات از نقاط دیدنی استان مرکزی است که به دلیل وجود روستاهایی همچون زنجیردان، ریوکان و پیل پایان می باشد و به همین دلیل به آن محلات می گویند که به معنی جمعی از محله ها می باشد. شهر محلات رتبه اول در کشور را در تولید گل دارد و به همین دلیل به آن لقب هلند ایران را داده اند.

مجموعه تاریخی خورهه

از جمله آثار بر جای مانده از دوران باستان، مجموعه تاریخی زیبای خورهه می باشد. این مکان تاریخی جذاب دارای ستون هایی بلند و خاص است و معماری بی نظیری دارد.

مجموعه تاریخی خورهه

جاهای دیدنی محلات

آدرس: استان مرکزی- ۴۸ کیلومتری شرق محلات


آتشکده آتشکوه

آتشکده آتشکوه از جمله آثار ارزشمند شهر محلات است که به دوران ساسانیان باز می گردد. این آتشکده یکی از نفیس ترین آتشکده های زرتشتیان می باشد که به صورت چهار گوش طراحی شده است. در ساخت این آتشکده سنگ به کار رفته است.

آتشکده آتشکوه

جاهای دیدنی محلات

آدرس: استان مرکزی- شهر محلات- پنج کیلومتری جاده نیم ور- روستای آتش کوه


بوستان سر چشمه

یکی از جاذبه های تفریحی طبیعی شهر محلات، بوستان سر چشمه می باشد. در این پارک پر آب ترین چشمه استان مرکزی جاری است. در این بوستان برای رفاه حال گردشگران و به یاد ماندنی شدن خاطرات این بوستان در ذهن ،امکاناتی چون سفره خانه سنتی، رستوران، فروش گل و گیاه، شهربازی و ... تعبیه شده است.

پارک سرچشمه

جاهای دیدنی محلات

آدرس: استان مرکزی- شهر محلات- خیابان سرچشمه


چشمه های آب گرم محلات

آب گرم محلات یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر محلات در بین ایرانیان می باشد. این آب گرم از اعماق زمین جوشیده و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید می باشد. این چشمه های آب گرم سالانه مسافرین زیادی را در خود جای می دهد.

آب گرم محلات

جاهای دیدنی محلات

آدرس: استان مرکزی- ۱۵ کیلومتری محلات


غار آزاد خان

این غار زیبا و دیدنی یکی از مراکز تفریحی و گردشگری محلات می باشد که بسیار زیبا و دیدنی است. در کف این غار مقدار زیادی آب زلال و گوارا را مشاهده خواهید کرد که حاصل از بارندگی بوده که از سقف غار در کف آن جمع شده است.

آدرس: استان مرکزی- ۱۰ کیلومتری شمال غرب محلات- روستای سنجه باشی


سد باستانی نیم ور

سد نیم ور یکی از قدیمی ترین سازه های ایران برای ذخیره کردن آب شهر محلات می باشد. این سد چشم اندازهای بی نظیری داشته و قدمت آن به دوران ساسانی باز می گردد.

سد باستانی نیم ور

جاهای دیدنی محلات

آدرس: استان مرکزی- شهر محلات- روستای نیم ور


دهکده گل و گیاه محلات

دهکده گل و گیاه زینتی یک از بزرگ ترین و وسیع ترین دهکده پرورش گل در کل دنیا می باشد. این دهکده نیمی از بهشت می باشد. اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر به این دهکده زیبا می باشد که بوی گل و گیاهان هوش از سر انسان می برد.

دهکده گل و گیاهان زینتی

جاهای دیدنی محلات

آدرس: استان مرکزی- شهر محلات- جاده دلیجان، محلات


غار یکه چاه

این غار قدمت بسیار زیادی داشته و سطح آن از خاک رس پوشیده شده است. با ورود به این غار ستون ها، دهلیزهای تو در تو و تالارهای عظیم و زیبایی را مشاهده خواهید کرد که هوش از سر می برد. این غار بسیار وسیع بوده و به قدری زیباست که از دیدن آن خسته نخواهید شد.

غار یکه چاه

جاهای دیدنی محلات

آدرس: استان مرکزی- شهر محلات- جاده محلات، دلیجان

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

آثار تاریخی و جاهای دیدنی اراک

مدرسه و مسجد سپهسالار ، بقعه شاهزاده حسین ، حمام تاریخی و موزه چهار فصل بازار اراک ، غار سوله خوارزا یا سوراخ چشمه دار ، مقبره آقا نورالدین ، مقبره شاه قلندر انجدان ، بقعه شاهزاده عبدالله ، قلعه تاریخی بهادری ، چشمه چپقلی ، روستای تاریخی هزاوه 

شهر اراک در زمان فتحلی شاه به وجود آمد. ابتدا این شهر قلعه سلطان نام داشت و سپس با رد شدن قطاری سراسری از این شهر، به اراک تغییر نام داد. اراک یکی از توابع استان مرکزی بوده که دارای مراکزی دیدنی زیادی است.

دیدنیهای اراک:

حمام چهار فصل یا موزه مردم شناسی

حمام چهار فصل شاما چهار بخش حمام زنانه، حمام مردانه، حمام خصوصی و حمام ویژه اقلیت های دینی می باشد. در بخش سربینه مردانه و در چهار طرفه حمام، تابلوهای کاشی کاری وجود داشته که چهار فصل را نشان می دهد و به همین دلیل به آن حمام چهار فصل می گویند. این کاشی کاری ها بر گرفته از دوره قاجاریه می باشد.

حمام چهار فصل

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- اراک- خیابان بهشتی- حمام چهار فصل


مدرسه امام خمینی یا مدرسه سپهداری

مدرسه امام خمینی یا مدرسه سپهداری یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی اراک می باشد. این مدرسه مربوط به دوران قاجاریه بوده و یکی از مدارس بزرگ علمیه کشور محسوب می شود.

آدرس: استان مرکزی- اراک- جنب بازار بزرگ


عمارت کلاه فرنگی یا قلعه حاج وکیل

بخش جنوبی عمارت کلاه فرنگی نیمه درونگرا و بخش شمالی آن برونگرا می باشد. این بنا از آثار بر جای مانده از دوران قاجاریه می باشد. کاشی های بیرونی این عمارت با کاشی های لعابدار تزیین شده است. پنجره های این عمارت نیز از شبکه های چوبی زیبا ساخته شده است.

عمارت کلاه فرنگی

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- اراک- خیابان چمران- کوچه وکیل


بقعه پیر مراد آباد

در روستای مراد آباد ۱۴ کیلومتری روستای مراد آباد، بنایی قدیمی قرار گرفته که به آن بقعه پیر مراد آباد می گویند. این عمارت از گل ساخته شده و دارای معماری بی نظیری است.

بقعه پیر مراد آباد

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی اراک- شهر کارچان- روستای مراد آباد


کاروانسرای شاه عباسی اراک

کاروانسرای شاه عباسی یکی از کاروانسراهای قدیمی اراک است که سبکی بسیار جالب دارد. این کاروانسرا به قدری زیبا و خاص می باشد که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای شاه عباسی اراک

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- ۳۵ کیلومتری اراک- روستای کاروانسرا


مجموعه بازار تاریخی اراک

در دوران قاجاریه در شهر اراک مجموعه ای شامل بازار، مسجد، مدرسه، آب انبار، سقاخانه و حمام می باشد که از هر طرف به دروازه های اصلی شهر وصل می شد. از این مجموعه تنها سقاخانه و مسجد باقی مانده ولی بازار این مجموعه همچنان پا بر جا و پر رونق است.

بازار تاریخی اراک

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- اراک- میدان شهدا


برج شیشه

به برج شیشه ای ارگ حکومتی نیز می گویند زیرا در بالای این ارگ کاشی کاری هایی با طرح لوزی طراحی شده که در زمان تابش خورشید شروع به درخشش می کرد و همین عامل باعث شد که به این بنا برج شیشه ای گویند. این برج زیبا از بناهای انتخابی ناصرالدین شاه برای اقامت بود.

برج شیشه ای اراک

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- اراک- خیابان ادبجو


شهربازی لاله اراک

در کنار هتل پنج ستاره امیر کبیر در خارج از شهر اراک شهربازی عظیمی به نام شهربازی لاله قرار گرفته است. این شهربازی کاملا به روز بوده و دارای آلاچیق و رستوران هایی شیک می باشد. از جمله وسیله های پرطرفدار این شهربازی قطار شادی، شبیه سازی ماشین و دلفین، سرسره آبشاری، قصر بادی، رنجر، کلبه وحشت و چرخ و فلک می باشد. این شهربازی کاملا ایمن بوده و بسیار پرطرفدار است.

شهربازی لاله اراک

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- اراک- خیابان آیت الله اراکی- شهربازی لاله


تالاب میقان یا نمکزار فراهان

این تالاب یکی از زیباترین و جذاب ترین مناطق گردشگری اراک می باشد. این تالاب از یک دریاچه و سه جزیره تشکیل شده است و به دلیل معتدل بودن هوای این منطقه زیستگاه خوبی برای پرندگانی مانند درنا می باشد. پرواز پرندگان در این تالاب صحنه ای خارق العاده را به تصویر می کشد.

تالاب میقان

 جاهای دیدنی اراک


غار سفید خانی یا عین هو

این غار رویایی از مکان های دیدنی بسیار زیبای شهر اراک می باشد. این غار چشمه های بی شماری داشته که  پوشیده شده از انواع گیاهان است. این غار از بهترین مناطق دیدنی اراک بوده که بسیار چشمگیر می باشد.

 جاهای دیدنی اراک

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- ۱۸ کیلومتری جنوب غربی اراک


چشمه چپقلی

یکی از چشمه های سرازیر از کوه های سفید خانی که از دیگر مناطق جذاب گردشگری به حساب می آید. آب این چشمه بسیار زلال بوده و فاقد هر گونه آلوده می باشد. شما می توانید در این چشمه اوقات بسیار خوشی را سپری کنید.

چشمه چپ قلی

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- اراک- نرسیده به رباط میل


منطقه هفتاد قله

از دیگر جاهای دیدنی اراک و طبیعت زیبای آن منطقه هفتاد قله میباشد. نرسیده به اراک منطقه ای محافظت شده وجود دارد که بسیار زیباست. این منطقه یکی از تماشایی ترین منطقه های طبیعی در اراک بوده که در دوران قاجاریه جزو محدوده شکار پادشاهان بوده است. این منطقه شامل گوه ها، دره ها، آبشخورها و چشمه های بسیار جذابی می باشد.

هفتاد قله

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک- بین خمین و محلات


آبشار مزرعه

از دیگر مناطق سرسبز و جذاب شهر اراک، آبشار مزرعه می باشد. این آبشار دارای چشمه های متعددی بوده و ارتفاعی بلند دارد. دیدن از این آبشار بسیار فوق العاده و لذت بخش می باشد.

آبشار مزرعه

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- جاده اراک- سه راهی خنداب


روستای هزاوه

روستای هزاره یکی از روستاهای سرسبز و جاهای دیدنی اراک می باشد. این روستا دارای چشمه های فراوانی بوده و زمینی حاصل خیز داشته و محلی مناسب برای کشت میوه است. یکی از محصولات پر رونق این روستا انگور بوده و طعمی بسیار عالی دارد.

روستای هزاوه

 جاهای دیدنی اراک

آدرس: استان مرکزی- ۱۸ کیلومتری شمال غرب اراک- بخش مرکزی- دهستان امیریه

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

سوغات و غذاهای محلی استان مرکزی

غذاهای سنتی استان مرکزی

غذاهای سنتی استان مرکزی

آش آلو

آش آلو یکی از لذیذترین غذاهای سنتی شهر ساوه محسوب می شود. این آش از پیاز داغ، فلفل، نمک، رب گوجه فرنگی، زردچوبه، مقداری رشته، آلو بخارا، نخود و لوبیا تشکیل شده است. این آش طعم بسیار لذیذی داشته و بسیار پرطرفدار می باشد.

آش انار

شهر ساوه به انارهای آن مشهور است بنابراین آش آن بسیار خوشمزه است. این آش علاوه بر انار، از سبزی های معطر، حبوبات، برگ زرد آلو و مغز گردو تشکیل شده است. این آش طعمی فوق العاده داشته و بسیار محبوب می باشد.

آبگوشت به و گردو

هر شهری با توجه ذایٔقه خود دارای آبگوشتی مخصوص می باشد. آبگوشت به و گردو نیز از آبگوشت سنتی استان مرکزی است. این آبگوشت به دلیل وجود به داخل آن طعمی شیرین و ملس دارد. این آبگوشت یکی از غذاهای خوش پخت این استان می باشد.

آش خیار چنبر

همان طور که می دانید خیار چنبر با خیار معمولی متفاوت می باشد. خیار چنبر از محصولات فصل تابستان بوده و طعمی بسیار عالی دارد. طبخ این آش تنها به دست بومیان این استان انجام می شود.

آش ماستابه

شاید با شنیدن نام این آش تصور کنید که در پخت آن از ماست استفاده می شود ولی اشتباه است اصلی ترین مواد این آش کشک می باشد. این آش لذیذ از غذاهای سنتی شهر اراک بوده و در مراسم مذهبی طبخ این آش مرسوم است. این آش طعمی لذیذ و ماندگار دارد.

آش قره قروت

آش  قره قروت از دیگر غذاهای سنتی شهر اراک می باشد. این آش ترش با توجه به قره قروت به کار رفته در آن طعمی ترش دارد. قره قروت موجود در این آش به شکل سنتی تهیه می شود برای همین بسیار خوش طعم است.

آش عطرینه

آش عطرینه یا آش گندینه از آش های سنتی شهر تفرش می باشد. در این آش از سبزی های محلی استفاده شده که عطری بسیار عالی به این آش می بخشد. در این آش خوشمزه از گوشت، پرشک، پتله، نمک، پیاز داف، فلفل، سبزی گندینه، زردچوبه و پیاز داغ تهیه شده است.

آش مصطفی

آش مصطفی یکی از آش های خوشمزه و عالی شهر اراک می باشد. این آش یکی از غذاهای مجلسی بوده که در مراسمات عروسی و عزا پخت می شود. این غذا از برنج، نخود، کشک و برگ چغندر تهیه می شود.

آبگوشت دو دار

این آش یکی از غذاهای سنتی شهر اراک است که به لهجه محلی به آن دوگوله دودار معروف می باشد. این آبگوشت با آبگوشت های محلی متفاوت بوده و اصلی ترین مواد آن چغندر و کشک ساییده است. گوشت گوسفند، چغندر و نخود از دیگر مواد به کار رفته در تهیه این آبگوشت می باشد.

تتالی

تتالی یا ته تالی از دیگر غذاهای محلی شهر اراک می باشد. این غذا به این دلیل به ته تالی نام گرفته که در شهر اراک به ماهیتابه تال گفته می شد و از آن جا که ته ماهیتابه گوشت را می خواباندند، به ته تالی معروف شد. این غذا یکی از هنرهای ساکنین اراک محسوب می شود.

دوغ گرمه

دوغ گرمه یا همان کله جوش از غذاهایی است که با لبنیات پخته می شود. در این غذا از کشک ساییده شده به همراه نمک و نعنا داغ تهیه شده که طعمی بسیار عالی دارد.

شفته

شفته یکی از غذاهای خوش رنگ و لعاب اراک می باشد که بسیار پرطرفدار است. این غذا به دلیل گشوت و آرد نخودچی موجود در آن بسیار مقوی بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. این غذا از بدن در برابر سرطان محافظت کرده و طعم فوق العاده ای دارد.


سوغات استان مرکزی

سوغات استان مرکزی

انار

یکی از محصولات کشاورزی شهر ساوه یکی از توابع استان مرکزی، انار می باشد. انار ساوه یکی از مرغوب ترین و معروف ترین انارها می باشد که بسیار پر طرفدار است. این انار طعمی شیرین و ملس دارد.

گردو

گردو یکی از محصولات شهر اراک است. این گردوها بسیار مرغوب بوده و طعمی بسیار عالی دارد. این گردوها قیمت گرانی داشته و یکی از سوغاتی های شهر اراک محسوب می شود.

نان فطیر

نان فطیر یکی از نان های سنتی استان اراک می باشد. این نان نوعی نان شیرمال بوده که به روش سنتی و با استفاده از زردچوبه تهیه می شود. این نان در اندازه های کوچک پخته می شود.

گوش فیل

یکی از شیرینی های بومی و خوشمزه استان مرکزی گوش فیل می باشد. این شیرینی با استفاده از موادی همچون تخم مرغ، شیر، گلاب، زعفران، شکر، نمک، آرد و آب تهیه می شود. این شیرینی بسیار خوشمزه و پر طرفدار می باشد.

جوز قندی

جوز قندی که در گذشته به آن جیره جنگی می گفتند، از سوغاتی های نراق یکی از شهرستان های استان مرکزی می باشد. این شیرینی خوشمزه با استفاده از گلاب، آلو، زرد آلو، هلو، خاک قند و انجیر تهیه می شود. این شیرینی طعمی فوق العاده داشته و سوغاتی بسیار پرطرفداری است.

حلوا ارده

حلوا ارده از سوغاتی های شیرین و خوشمزه محلات می باشد که با استفاده از سفیده تخم مرغ، شکر، کنجد، عصاره جوبک، هل و اسید هیتریک تهیه می شود.

گیوه

هر شهری دارای گیوه ای مخصوص می باشد و استان مرکزی نیز دارای گیوه های مخصوص خود بوده و به گویش محلی به آن آجیده می گویند. این گیوه ها یکی از سوغاتی های استان مرکزی می باشد.

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

روشها و مسیرهای مسافرت به اراک

مسافرت به استان مرکزی

رفتن به استان مرکزی با خودروی شخصی

در صورتی که قصد سفر به اراک را دارید و از تهران حرکت می کنید. وارد اتوبان قم شده و به سمت اراک حرکت نمایید. برای رسیدن این مسیر ۲۸۹ کیلومتر مسافت را باید طی کنید تا به شهر اراک برسید.

برای رفتن شهر ساوه باید به بزرگراه آزادگان بروید و برای رسیدن به ساوه باید ۱۵۰ کیلومتر را طی کرده تا به این شهر زیبا برسید.

مسافرت هوایی به استان مرکزی 

برای رفتن به اراک از تهران به صورت هوایی به راحتی به فرودگاه اراک خواهید رسید. این فرودگاه بسیار وسیع بوده و به اکثر نقاط ایران سفر دارد.

مسافرت با قطار به استان مرکزی 

برای رفتن به اراک می توانید به ایستگاه راه آهن تهران رفته و به راحتی با استفاده از قطار اراک به این شهر برسید. راه آهن اراک قدمتی ۷۰ ساله داشته و در محدوده خیابان چهار سرباز قرار گرفته است.

رفتن به اراک با اتوبوس

برای رفتن به اراک از تهران می توانید به پایانه جنوب و پایانه بیهقی رفته و با اتوبوس های اراک به این شهر برسید. این روش مسافرت زمان بیشتری را نیاز دارد.

نقشه آنلاین استان مرکزی ⇓