محصولات زیر را با قیمت مناسب خرید کنید..

ویترین مغازه
ویترین مغازه
تاب ریلکسی
تاب ریلکسی
لباس مجلسی
لباس مجلسی
خرید کاغذ a4
انواع کاغذ
پرده تور
پرده
پارچه مبل
پارچه مبلی

خراسان رضوی

استان خراسان رضوی از توابع استان خراسان به مرکزیت مشهد است. این استان از پنجمین استان بزرگ کشور به حساب می آید.

درباره منطقه
آب و هوای استان خراسان رضوی

از لحاظ رطوبت و بارندگی دارای بارندگی متوسط و نسبی است. در اطراف این استان شهرستان های زیادی قرار گرفته که از جمله آن ها می توان به مشهد، نیشابور، تربت جام، سبزوار، تربت حیدریه، سرخس، طرقبه، دولت آباد، قدمگاه و  ... اشاره کرد.

استان خراسان رضوی

نژاد و زبان استان خراسان رضوی

مردم منطقه آریایی نژادند و با نژاد زرد اختلاط یافته‌ و به زبان فارسی با گویش خراسانی کردی و ترکی صحبت میکنند.

فرآورده‌های کشاورزی خراسان رضوی

 گندم ، جو ، دانه های روغنی ، تره بار ، سیب ، گلابی ، آلو ، به ، گیلاس ، انگور ، هلو ، زردآلو ، گردو ، آلبالو ، شلیل ، شفتالو ، گوجه سبز و توت از فرآورده‌های کشاورزی منطقه می باشند.

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

جاهای دیدنی استان خراسان رضوی

سرخس : آرامگاه ابو علی زاهر، آرامگاه محمد بن جعفر، رباط شریف، آرامگاه بابا لقمان ، غار مزداوند ، غار بزنگان ، پل تاریخی خاتون .

نیشابور : آرامگاه خیام - آرامگاه حیدر یغما - آرامگاه عطار نیشابوری - 

تربت جام : آرامگاه شیخ الاسلام احمد جام ، قلعه گبری، پل خاتون ، آرامگاه خواجه حسام ، قلعه گوش لاغر، گنبد فیروز شاهی ، آرامگاه شاه قاسم انوار، مجموعه تاریخی عباس آباد، مجموعه تاریخی خواجه عزیزالله ، محوطه شهر باستانی و تاریخی خرگرد .

تربت حیدریه : مسجد جامع پیشین، آرامگاه قطب الدین حیدر، آرامگاه ابوالقاسم کورکانی، مزار شاه سنجان، گرمابه قدیمی شهر.

بردسکن : برج تاریخی فیروزآباد ، برج علی آباد، مسجد جامع بردسکن، مسجد روستای زیرک آباد، غار سیر .

تایباد : مسجد و آرامگاه شیخ زین الدین ابوبکر تایبادی، برج کرات ، کاروانسرای شاه عباسی، آرامگاه شاهزاده قاسم، آرامگاه خواجه عبدالله .

چناران : برج تاریخی رادکان ، آثار باقیمانده شهر تاریخی منیجان، آبشار اخلمد ، چشمه سبز .
خلیل آباد ، آتشگاه ، مسجد قلعه .
خواف : مسجد و مدرسه خرگرد، کوشک سلامی, مسجد ملک زوزن ، مدرسه غیاثیه خرگرد ، آرامگاه شیخ شهاب الدین بابا عبدالله ، مسجد گنبد ،
درگز : آبگرم الله اکبر .
رشتخوار : زیارتگاه میر قوام الدین .
سبزوار : بارگاه امامزاده یحیی میل و مناره خسروگرد ، مسجد آدینه( پامنار)، مسجد جامع ، آرامگاه شاهزاده شعیب، یخچال های قدیمی ، آرامگاه بقراط ، مصلای قدیم ، آرامگاه بیهقی ، رباط تاریخی فرامرزخان ، موزه مردم شناسی ،سرای دو در، مسجد جامع فریومد ، مدرسه فخریه، آرامگاه پیر مراد ، آرامگاه ملا هادی سبزواری .
فردوس : مسجد جامع ، مسجد کوشک ، مدرسه حبیبیه ، حوض سیدی .
فریمان : بند فریمان ، منزل و موزه شهید مطهری .
قائن : آرامگاه شیخ ابوالمفاخر ، آرامگاه بوذرجمهر قائنی، مسجد جامع قائن ، مسجد حسینی ، حمام کارشکن در شهر خضری, غار خدنگ .
قوچان : بارگاه امامزاده ابراهیم ، مناطق گردشگری یوسف خان، منچاق تپه، آرامگاه باباحسین ، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمان، موزه قوچان .
کاشمر : آرامگاه آیت الله شهید مدرس ، مسجد جامع امامزاده سید حمزه ، آرامگاه سید مرتضی ، برج علی آباد ،برج فیروز آباد، باغ مزار .
کلات : عمارت و کاخ خورشید کتیبه نادری، مسجد کبود گنبد ،برج نادری .



جاهای دیدنی سرخس

آرامگاه ابو علی زاهر، آرامگاه محمد بن جعفر، رباط شریف، آرامگاه بابا لقمان ، غار مزداوند ، غار بزنگان ، پل تاریخی خاتون

شهرستان سرخس در شمال شرقی ایران قرار دارد و یکی از توابع خراسان رضوی به حساب می آید. 

جاهای دیدنی سرخس


دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان در گویش محلی به کل بی بی معروف است و در شهرستان سرخس واقع شده است. زمین دریاچه بزنگان آهکی بوده و آب آن شیرین است ولی رنگ لاجوردی این دریاچه نشان دهنده وجود مقداری نمک در آن می باشد و آبزیانی همچون ماهی قزل آلا و فیتو پلانکتون جلبکی در این دریاچه حیات دارند.

دریاچه بزنگان

شما با سفر به این دریاچه می توانید جانورانی همچون آهو، پلنگ، گراز، کفتار، قوچ، میش، روباه و گرگ را مشاهده کنید. همچنین پرندگانی همچون کرکس،عقاب و شاهین نیز در این دریاچه به چشم می خورد.

آدرس: دریاچه بزنگان در فاصله ۷۰ کیلومتری سرخس و در فاصله یک کیلومتری از روستای بزنگان قرار گرفته است.



  جاهای دیدنی نیشابور

نیشابور بعد از مشهد دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی می باشد. این شهر بزرگ دارای مناطق تفریحی و تاریخی بسیاری است که از جمله آن می توان به آرامگاه مسجد محروق، مسجد چوبی، مسجد جامع نیشابور، قدمگاه، آرامگاه خیام، آرامگاه حیدر یغما و آرامگاه عطار نیشابوری اشاره کرد.


آرامگاه خیام

آرامگاه خیام

یکی از معروف ترین مناطق گردشگری شهرستان نیشابور از توابع استان خراسان رضوی، آرامگاه خیام می باشد. خیام از شاعران و دانشمندان برجسته قرن پنجم هجری است. استاد هوشنگ سیحون، معمار و طراح این آرامگاه زیبا، در طراحی این بنا از شعر و نجوم و ریاضی استفاده کرده است. در این آرامگاه انواع مختلف نسخ خطی، تابلوهای مربوط و ظروف های نقش دار به چشم می خورد.

آدرس: نیشابور- میدان فضل- بلوار شهدا- باغ خیام- آرامگاه خیام


افلاک نمای خیام

این گنبد نیم دایره زیبا و جذاب، محل زندگی خیام بوده و در نزدیکی آرامگاه وی قرار دارد. این افلاک نما به قدری زیبا می باشد که دیدن عکس آن نیز حس و حالت خوبی را به بازدید کننده منتقل می گردد.

دیدنیهای مشهد

افلاک نمای خیام

طرح بنای افلاک‌نمای نیشابور با معماری خاصی ساخته شده و سبک گنبد مدور آن از نمادهایی مانند مقبره خیام الهام گرفته است. قطر این گنبد ۳۰ متر و قطر پرده آن ۲۸ متر می باشد که جزو بزرکترین افلاک‌نماهای ساخته شده رده بندی می شود. تعداد صندلیهای تالار گنبد ۴۲۰ عدد می باشد که از نمیشگر هیبریدی برای پردازش و خلق تصاویر بهره می برد. 

آدرس افلاک‌نما: نیشابور- میدان فضل


آرامگاه کمال الملک

کمال الملک یکی از نقاشان معروف ایرانی بوده که سالانه علاقه مندان به هنر به این آرامگاه مراجعه کرده و از آرامش و حس و حال عارفانه فضای بیرونی آن لذت می برند. این آرامگاه در نزدیکی آرامگاه خیام و عطار قرار دارد و با کمی پیاده می توانید از این دو آرامگاه نیز دیدن نمایید.

آرامگاه کمال الملک

آدرس: نیشابور- انتهای غرببی خیابان عرفان


آرامگاه حیدر یغما

آرامگاه حیدر یغما

حیدر یغما یکی از شاعران معاصر ایرانی است که به دلیل شغل او که خشت مالی بوده به شاعر خشتمال نیشابوری معروف می باشد. این آرامگاه زیبا در محله شادیاخ نیشابور قرار گرفته و معماری این آرامگاه به گونه ای است که با ورود به آن حال و هوای عجیبی را در افراد ایجاد می کند.

آدرس: نیشابور- شادیاخ- خیابان عرفان


آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار نیشابوری

این آرامگاه بنایی است تاریخی که سالانه پذیرای مسافران زیادی به شهر نیشابور می باشد. عطار نیشابوری یکی از شاعران مطرح ایران در سده نهم هجری است. این بنای زیبا توسط امیر علیشیر نوایی ساخته شده که در نمای بیرونی این بنا چهار غرفه کاشی کاری و در داخل آن قبر عطار نیشابوری قرار گرفته است.

آدرس: جنوب شرقی نیشابور- شش کیلومتر مانده به نیشابور


دهکده چوبی نیشابور

این دهکده در ابتدا متعلق به شخصی معروف به مهندس مجتهدی بوده که بعد از سال ها به روستای آب و اجدادی خود بازگشته و این دهکده را بنا نهاده است. مهندس مجتهدی ابتدا درختان سیب بسیاری در این زمین کاشت و سپس با استفاده از چوب های این درختان، اقدام به ساخت این دهکده چوبی نمود. مسجد موجود در این دهکده، اولین مسجد چوبی می باشد که دارای تهویه مناسبی بوده و ساختار آن به گونه ای است که در برابر سیل و زلزله بسیار مقاوم است.

دهکده چوبی نیشابور

آدرس: نیشابور- بلوار شهدا- جاده تقی آباد طلایی


دره هفت غار

هفت غار از جمله جاذبه های گردشگری نیشابور می باشد و برای افرادی که اهل پیاده روی هستند، جذاب ترین منطقه می باشد. این دره شامل دریاچه ای عظیم بوده و به دلیل وجود آب و کوه های اطراف آن دارای آب و هوای بسیار مطبوعی می باشد.

دره هفت غار

آدرس: برای دسترسی به این غار به روستای باغرود رفته و پس از پنج دقیقه کوهپیمایی به این غار خواهید رسید.



  شهر طرقبه

شهر طرقبه یکی از مناطق ییلاقی استان خراسان رضوی محسوب می شود. این منطقه دارای دره هایی بسیار زیبا و سرسبز به همراه رشته کوه ها و چشمه های وسیع و چشم نوازی است که هر فردی را به خود جذب می کند. یکی از فعالیت های بومیان طرقبه، صنایع دستی است که می توان آن ها را از بازارهای محلی آن جا خریداری نمود. آب و هوای این منطقه به دلیل وجود آب و سبزه های موجود درآن بسیار مطبوع و دلنشین می باشد.



جاهای دیدنی تربت جام

شهر تربت جام یکی از توابع استان خراسان رضوی است که دارای مناطق دیدنی بسیار زیادی بوده و بهترین معماری را در این شهر می توانید مشاهده نمایید.

آرامگاه شیخ احمد جامی

آرامگاه شیخ احمد جامی در شمال شرقی طرقبه قرار دارد. این مجموعه از ایوان بسیار مجلل، گنبد سفید، گنبد خانه، مسجد کرمانی، عتیق  و مسجد جامع نور و مدرسه فیروز شاهی تشکیل شده است که برای هر بیننده ای جذاب و هیجان انگیز می باشد.

آرامگاه شیخ احمد جامی

آدرس: برای دسترسی به این آرامگاه باید به تربت جام رفته و در مسیر این آرامگاه را مشاهده خواهید کرد.


مسجد زیرزمینی

مسجد زیرزمینی به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد، شهرت خاص و عام دارد. این بنا به دو بخش تابستانه و زمستانه تقسیم شده که هر کدام دارای مشخصه مختص به خود می باشد. قسمت زمستانه این مسجد در زیرزمین و پایین ترین سطح قرار گرفته است.


مسجد خانه نور

مسجد خانه نور یک مسجد کوچک بوده که با خشت و سنگ ساخته شده است. این مسجد دارای یک حوضچه بوده که مقدار زیادی آب در آن وجود دارد. این مسجد به سقاخانه های آن معروف است.

جاهای دیدنی مشهد


باغ کشمیر

باغ کشمیر شامل تپه هایی پوشیده شده از گل های رنگارنگ می باشد که دارای آب و هوای بسیار عالی و دلنشین است. همچنین شهرستان تربت جام به دلیل وجود آب و هوای خوب و خاک مناسب، دارای محصولات کشاورزی بسیاری نظیر گندم، جو، پنبه، گلابی، انگور، سیب، زیره و ... می باشد.

باغ کشمیر



  جاهای دیدنی تربت حیدریه

روستای معجن، مسجد جامع پیشین، آرامگاه قطب الدین حیدر، آرامگاه ابوالقاسم کورکانی، مزار شاه سنجان، گرمابه قدیمی شهر


 آبشار روستای معجن

 روستای معجن

این روستا در شمال غربی شهرستان تربت حیدریه واقع شده که برای رسیدن به آن باید جاده ای کوهستانی و پیچ و خم دار را طی کنید. مسیر این روستا بسیار زیبا و سرسبز بوده و شما از دیدنی های این جاده بسیار لذت خواهید برد. روستای معجن یکی از مناطق کوهستانی استان خراسان رضوی است که به خاطر رودخانه های پر آب، دارای آبشارهای بسیار زیادی بوده که تبدیل به منطقه گردشگری شده است. در هنگام سفر به این استان پیشنهاد می شود که تجربه دیدن از این روستای زیبا را از دست ندهید.

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

جاهای دیدنی مشهد

نقاط گردشگری زیادی در مشهد وجود دارند که اختصارا مهمترین آنها را در ادامه با هم میخوانیم...

بارگاه مطهر و معظم امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام - مسجد گوهرشاد - آرامگاه فردوسی - آرامگاه - نادر شاه - گنبد سبز - کوهسنگی - پارک ملت - باغ ملی غارمغان 

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و در بلندی ۹۷۰ متری از سطح دریا و ۹۶۴ کیلومتری تهران قرار دارد و این شهر به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا (ع)، سالانه پذیرای مهمانان بسیار زیادی از تمامی نقاط ایران می باشد.


 نقاط دیدنی مشهد

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم مطهر امام رضا (ع) از مهم ترین جاذبه های گردشگری مذهبی استان خراسان رضوی است. در اطراف این حرم مطهر، بازار امام رضا واقع شده که در آن انواع سوغاتی های این شهر به فروش می رسد.

حرم امام رضا

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: حرم مطهر امام رضا (ع) در خیابان شیرازی واقع شده است.


باغ موزه نادری

باغ موزه نادری

جاهای دیدنی مشهد

این مجموعه شامل آرامگاه نادر شاه افشار بوده که به ناپلئون شرق معروف است و همچنین دارای باغی به نام باغ نادری می باشد که در مرکز شهر مشهد قرار گرفته است. معمار و طراح این بنا هوشنگ سیحون بوده که آثاری خاص و منحصر به فردی را بر جای گذاشته است. در این باغ زیبا حوض و آب نماهای بسیار جذاب، تندیسی از نادرشاه افشار، موزه های باقی مانده از سربازان مثل سلاح و لباس های جنگی و ... به چشم می خورد.

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: باغ موزه نادری در مشهد- چهار راه شهدا 


 
پارک ملت

پارک ملت مشهد

جاهای دیدنی مشهد

پارک ملت مشهد از بزرگ ترین پارک های این استان بوده که دارای بخش های مختلفی نظیر شهربازی، فضای سبز، زمین های ورزشی مانند پیست اسکیت، چمن فوتبال، بسکتبال، تنیس، والیبال و ... می باشد. در داخل این پارک، باغی با نام باغ رز وجود دارد که مخصوص بانوان بوده و در آن انواع لوازم ورزشی و تفریحی تعبیه شده است.

دیدنیهای مشهد

پارک ملت از جاهای دیدنی مشهد

آدرس: این پارک به دلیل وسعت زیاد آن از چند مسیر قابل دسترسی می باشد. با رسیدن به ابتدای بلوار وکیل آباد، از ابتدای بلوار معلم، ابتدای بلوار امامت و حاشیه بزرگراه آزادی می توانید وارد این پارک شوید.


سرزمین موج های آبی

سرزمین موج های آبی مشهد یکی از بزرگ ترین و مجهزترین پارکهای آبی سرپوشیده خاورمیانه می باشد. این پارک آبی دارای تجهیزات و لوازم تفریحی بسیاری از جمله تاپسی توری، سرسره های سرعتی، سرسره های آهسته، سرسره سقوط آزاد، سرسره تورنادو، سرسره لوپ، سرسره پیچشی، سرسره جت موج، سرسره تویستر، منطقه بازی کودکان، استخر موج، رودخانه خروشان و آرام، استخر برکه، جکوزی، سونا، جوضچه آب سرد، رستوران، کافی شاپ، سینما ۵ بعدی، حمام ترکی و ... می باشد. پیشنهاد می شود در صورت مسافرت به این شهر، فرصت تفریح در این مجموعه را از دست ندهید.

سرزمین موج های آبی

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: مشهد- خیابان قاسم آباد- بلوار اندیشه


پیست اسکی شیرباد

سفر به پیست اسکی شیرباد یکی از تجربیات هیجان انگیز برای هر شخص می باشد. این مکان برای کودکان و بزرگسالان مناسب بوده و دارای تجهیزات کامل اسکی سواری است. این پیست در روستای دولت آباد در ۵۰ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته و شما می توانید از جاده چناران به این مکان برسید.

پیست اسکی شیرباد

جاهای دیدنی مشهد


پارک پردیس قائم

پارک پردیس قایٔم مشهد دارای انواع پوشش گیاهی نظیر راش، اقاقیا، افرا، چنار، انواع صنوبر، رزهای معمولی و هفت رنگ، کاج و ... می باشد. این پارک دارای بازی های کامپیوتری و ساختمان موزه ایرانی بوده و همچنین بوفه و آلاچیق این پارک باعث رفاه مسافران شده است.

پارک پردیس قائم

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: مشهد- بلوار توس- تقاطع بزرگراه شهید چراغچی


قبرستان ارامنه

قبرستان ارامنه مشهد با دیگر قبرستان ها تفاوت دارد. به دلیل استفاده از سنگ های سفید و حال و هوای عجیب این قبرستان، این مکان تبدیل به یک مکان توریستی شده که دیدن از آن خالی از لطف نمی باشد. برای رفتن به این مکان دیدنی، از میدان احمدآباد سوار تاکسی شده و به میدان ابوطالب برسید. میدان حر در سمت راست به چشم خورده که با طی آن به چهار راه خواهید رسید. چهار راه را به سمت چپ رفته و تقاطع بلوار کریمی با بلوار حرعاملی، در جوار شهرداری، دیوار زرد رنگ قبرستان به چشم می خورد.

قبرستان ارامنه

جاهای دیدنی مشهد


باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی مشهد دارای بخش های گوناگونی نظیر باغ گل رز،‌ انواع گیاهان سوزنی برگان، گلخانه های صخره ای، باغ صخره ای و ... می باشد. این منطقه برای عاشقان عکاسی بسیار لذت بخش است.

باغ گیاه شناسی

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: مشهد- بلوار جمهوری- حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر


خانه ملک

خانه ملک مشهد از آثار بر جای مانده از دوران قاجاریه می باشد. این بنا دو طبقه بوده که طبقه بالایی آن شامل سقف مشبک چوبی و منبت کاری شده زیبایی است. این منطقه تاریخی برای افرادی که علاقه مند به بازدید از خانه های قدیمی هستند، بسیار مناسب می باشد.

خانه ملک

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: این مجموعه در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی، نزدیک به باغ ملی قرار گرفته است.


موزه حمام شاه

در پی موزه شدن حمام شاه مشهد، سربینه، گرم خانه و چال حوض آن تبدیل به غرفه های فروش متعلاقات حمام نظیر ظروف سنگی، نبوشه های سفالی، سفالینه ها، بادکش حجامت، مجمعه، کاسه، سنگ پا، لنگ، صابون، حنا، شانه چوبی، گل سرشور و ... شده است. دیدن از این مکان برای افرادی که قصد خرید نیز ندارند، بسیار جالب و هیجان انگیز می باشد.

موزه حمام شاه

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: این موزه در خیابان شیرازی، نزددیک به حرم مطهر واقع شده است.


آرامگاه خواجه ربیع

خواجه ربیع تخلص جناب ربیع بن خثیم اسدی ثوری است. او از طایفه بنی‌اسد و ساکن کوفه، از نامداران صدر اسلام و صحابه پیامبر اسلام و از سرداران لشکرحضرت علی (ع) بوده است. وی در نیمه دوم قرن اول هجری قمری از عربستان به خراسان مهاجرت کرد و در این ناحیه اقامت گزید.

آرامگاه وی از بناهای تاریخی در دل مشهد می باشد. این آرامگاه یکی از جاذبه های تفریحی زیارتی مشهد بوده که یک بنای تاریخی باقی مانده از عهد صفویه است. در داخل گنبد این آرامگاه، کتیبه های زیبای فیروزه ای به چشم خورده که به وسیله علیرضا عباسی، خطاط معروف عصر صفوی خطاطی شده اند. دسترسی به این آرامگاه که در خیابان خواجه ربیع قرار دارد به وسیله مترو، تاکسی و خودروی شخصی امکان پذیر می باشد.

خواجه ربیع

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: این آرامگاه در انتهای خیابان خواجه ربیع، در شمال غربی مشهد قرار گرفته است.


باغ خونی

باغ خونی مشهد، یکی از بناهای تاریخی جذاب در شهر مشهد می باشد. پیشنهاد می شود که فرصت سفر به این بنای تاریخی را از دست ندهید. المان و نقش های به کار رفته در این باغ، نشان از تاریخچه ایران بوده و پس از گذشت چندین سال از قدمت این باغ، همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است.

باغ خونی مشهد

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: مشهد خیابان هفده شهریور- خیابان عنصری- عنصری ۹


باغ وحش وکیل آباد

این باغ وحش در جنوب غربی مشهد واقع شده است. در این باغ وحش انوع حیوانات علف خوار، گوشت خوار، خرنده، پرنده و آبزی وجود دارد.

جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد

آدرس: مشهد- انتهای بلوار وکیل آباد- جنب کوهستان پارک


خانه موسوی

خانه موسوی مشهد، از پر بازدیدترین بناهای تاریخی این شهر می باشد. این خانه اوایل حکومت پهلوی در این شهر بنا نهاده شد. هدف از ساخت این بنا، نزدیکی آن به بازار حاج آقا جان بوده و ظریف کاری زیادی در هنگام طراحی آن انجام شده است که به دلیل رسیدگی نشدن بسیاری از این طرح ها تخریب شده ولی همچنان شکوه و زیبایی خود را حفظ کرده است. بازدید از این مکان با شکوه رایگان بوده و رفتن به این مکان توسط اتوبوس، مترو، تاکسی و خودروی شخصی امکان پذیر می باشد.

خانه موسوی

آدرس: برای رسیدن به این خانه ابتدا به تپه محل رفته و سپس وارد نوغان چهار شوید و با رفتن به کوچه سردار، این خانه را مشاهده خواهید کرد.


پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد یکی از قدیمی ترین و معروف ترین پارک های مشهد است. این پارک بین دو رشته کوه بینالود واقع شده و آب و هوای بسیار خوبی نیز دارد. در راه این کوه، پله های کنده شده از دل سنگ وجود داشته که امکان طی کردن آسان مسیر و رسیدن به بالای آن را برای شما مهیا کرده است. با رفتن به بالای این کوه، می توان نمای کلی شهر مشهد را مشاهده کرد. پارک کوهسنگی فاصله زیادی با حرم نداشته و دسترسی به این پارک بسیار آسان می باشد.

پارک کوهسنگی

آدرس: مشهد- بزرگراه کلانتری- بلوار برادران خلیلی


خانه داروغه

خانه داروغه مشهد از خانه های قدیمی با صفای شهر مشهد بوده که با ورود به این عمارت و مشاهده نوع ساخت و نمای آجری آن حس و حال وصف ناپذیری را به افراد منتقل می شود. این خانه محل اقامت آخرین داروغه مشهد بوده و به دستور شخص وی ساخته شده است. خانه داروغه شبیه به خانه های نمایش داده درفیلم های قدیم بوده و برای شما آشنا می باشد. خیلی از افراد از وجود این خانه در مشهد بی خبر هستند. در صورتی که تاکنون از این خانه بازدید نکرده اید به شما توصیه می شود در سفر بعدی به مشهد، دیدن از این خانه تاریخی را از دست ندهید.

خانه داروغه

آدرس: مشهد- خیابان نواب صفوی- کوچه داروغه


خانه تاریخی اردکانی

خانه تاریخی اردکانی مشهد از دیگر عمارت های تاریخی و جذاب مشهد بوده که سالیانه پذیرای بازدیدکنندگان زیادی از تمامی نقاط کشور می باشد. این خانه دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است که هر کدام دارای طراحی و ویژگی های خاصی است. این عمارت مکان مناسبی برای گرفتن عکس های یادگاری بوده و برای علاقه مندان به عکاسی بسیار مناسبب می باشد.

جاهای دیدنی خراسان

آدرس: مشهد- بلوار وحدت- خیابان وحدت ۲۱


باغ ملی

باغ ملی مشهد درست در وسط پر ترددترین و شلوغ ترین مراکز مسکونی و تجاری مشهد می باشد. این باغ متعلق به محمود سیستانی بوده و در اصل ارگ شهر محصوب می گشت. امروزه این باغ پوشیده شده از درختان بزرگ و انواع گل و گیاه بوده و استخر و آب نمای قرار گرفته در وسط آن زیبایی خاصی به این مکان بخشیده است.

باغ ملی مشهد

آدرس: مشهد- خیابان امام خمینی- باغ ملی


غار مغان

غار مغان مشهد یکی از غارهای تاریخی و قدیمی مشهد بوده که به صورت طبیعی ایجاد شده و معماری انسانی در به وجود آمدن این غار هیچ نقشی ندارد. سرتاسر دشت مغان پوشیده شده از انواع گل ها و گیاهان زیبا و خوشبو بوده که همین امر باعث آب و هوای عالی این منطقه شده است.

غار مغان

آدرس: ۳۵ کیلومتری مشهد و در جنوب روستای مغان


بازار فردوسی

بازار فردوسی مشهد از معروف ترین و بهترین مراکز خرید در مشهد است. شما می توانید انواع لباس های زنانه مجلسی و مانتو و همچنین لباس کودک و نوزاد را در این پاساژ خریداری نمایید. تنوع پوشاک این بازار به قدری زیاد است که برای همه مدل سلیقه ای لباس یافت می شود.

آدرس: مشهد- کوی طلاب- انتهای خیابان شهید مفتح- بازار فردوسی


مرکز خرید پروما

از بهترین و مناسب ترین مراکز خرید مشهد برای خرید انواع لباس و لوازم خانگی مناسب می باشد. همچنین این مرکز خرید برای سرگرم کردن کودکان یک شهربازی اختصاص داده تا مادران بتوانند به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای از اجناس این بازار دیدن نمایند.

مرکز خرید پروما

آدرس: مشهد- میدان جانباز- مجتمع تجاری پروما


بازار رضا

بازار رضا مشهد یکی از قدیمی ترین بازارهای مشهد بوده که فاصله بسیار کمی با حرم دارد. این بازار به دلیل نزدیکی به حرم برای آن دسته از افرادی که زمان زیادی برای گشت و گذار در پاساژهای مشهد را ندارند، بسیار مناسب است. از جمله رسومات ایرانیان در هنگام مسافرت، خرید سوغاتی می باشد، در این بازار می توانید انواع سوغاتی های استان خراسان رضوی اعم از سجاده، جانماز، مهر، تسبیح، نقل و نبات، زرشک، زعفران، صنایع دستی و ... را خریداری کنید.

بازار رضا

آدرس: بازار رضا در ضلع شرقی خیابان امام رضا واقع شده است.



کلامی از جغرافیا ، تاریخ و قدمت شهر مشهد

مشهد در دشتی قرار گرفته است که نزدیک به کوه معجونی است و با شهر ۴ کیلومتر فاصله دارد و از کوه‌های بینالود محسوب می‌گردد. رود کَشَف رود از ۵ کیلومتری این شهر می‌گذرد. این رود و شاخه هایش نقش مهمی در اقتصاد شهر مشهد دارد.
مشهد آب و هوایی معتدل و متمایل به سرد و خشک دارد. بیشترین درجه گرما در تابستان‌ها ۳۵ درجه بالای صفر و کمترین درجه گرما در زمستان ۱۵ درجه زیر صفر و همچنین میزان بارندگی سالانه حدود ۲۶۰ میلی متر گزارش شده است.

تاریخ و قدمت شهر مشهد

شهر مشهد در اطراف مقبره امام رضا علیه السلام که در قریه سنآباد در چهار فرسخی توس و جنب قبر هارون الرشید مدفون است ایجاد گردید. در قرن دهم میلادی در زمان ابن حوقل ،قریه مزبور دیوار محکمی داشت و مقبره مکان مقدسی محسوب میشد. در همان قریه کلمه <المشهد> در کتاب مقدسی دیده می‌شود . در قرن چهاردهم در زمان حمدالله مستوفی قزوینی مشهد شهری کامل بود. ابن بطوطه سیاح در همان قرن، بنای مدوری را توصیف می‌نماید که بالای مقبره ساخته و با روپوش های حریر و شمعدان های طلا آراسته بودند. در زیر همان گنبد مقابل قبر امام رضا علیه السلام قبر هارون رشید واقع بود که بر روی آن هم شمعدانها روشن بود. بنا به گفته سیاحان: بازار های مشهد جهان نمای زنده ای است از ملل مختلف شرقی
شهر مشهد به واسطه ثروت ، مکان مقدس و بازارهای خود چند مرتبه در معرض تاراج ازبک‌ها قرار گرفت .

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

سوغات و غذاهای محلی خراسان رضوی - مشهد

غذاهای محلی استان خراسان رضوی

از معروف ترین غذاهای محلی این استان می توان کمه جوش سبزواری، حلیم عدس، آش قلیه، خورشت ریواس، ساطری پلو، آش بلغور شیر، توگی سرداغی، آش ماستی سبزوار و ... را نام برد.

کمه جوش سبزواری

یکی از غذاهای محلی لذیذ استان خراسان رضوی کمه جوش است. این غذا را اگر با سبزی خوردن و نان میل شود بسیار دلچسب تر خواهد شد. برای تهیه این غذا به ماست محلی چکیده، سبزی تازه، کشک، روغن حیوانی، پیاز، پودر گردو، کره و تخم مرغ نیاز است.

خورشت ریواس

این خورشت با توجه به استفاده ریواس در آن دارای طعمی ترش است و برای افرادی که غذاهای ترش دوست دارند، بسیار لذیذ است و پیشنهاد می کنیم در صورت مسافرت به این استان حتما این خورشت لذیذ را تجربه کنند.

یتیمچه

یتیمچه یکی از غذاهای معروف این استان به حساب می آید که در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد. برای تهیه یتیمچه نیشابوری از عدس، لوبیا، دارچین، زردچوبه، فلفل، بادمجان و نخود استفاده می کنند.همچنین ترشی، سبزی خوردنی و شربت آبلیمو نیز در کنار این غذا سرو می گردد.


سوغاتی استان خراسان رضوی

از محبوب ترین سوغاتی های استان خراسان رضوی می توان به انگشترهای فیروزه، نقل و نبات، گلیم های داری، ادویه هفت قلم، زرشک، ظروف سنگی، سجاده، جانماز، مهر، تسبیح، زعفران و ... اشاره کرد.

زرشک

ایران از بزرگ ترین تولید کننده های زرشک در دنیا بوده که حجم بسیار زیاد آن را استان خراسان رضوی تامین می کند. زرشک های این استان بسیار مرغوب بوده و زینت بخش غذاهای ایرانی است.

زعفران

بهترین زعفران دنیا در استان خراسان رضوی یافت می شود. این سوغاتی پرخاصیت که به طلای سرخ معروف است، از اصلی ترین سوغاتی های این استان به حساب می آید.

نقل و نبات

نبات های این استان در بین ایرانیان بسیار معروف می باشد. برای ایجاد تنوع در این محصول از طعم هایی همچون نعنایی، آویشن، دارچینی، زعفرانی، لیمویی و ... استفاده می کنند.

ادویه هفت قلم

ادویه هفت قلم از دیگر سوغاتی های این استان محسوب می شود که برای طعم بخشیدن به غذاها بسیار کاربردی است. این ادویه مخلوطی از سماق، گلپر، دارچین، زنجبیل، زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه می باشد.

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

روشها و مسیرهای مسافرت به مشهد

مسیر رفتن به مشهد با خودروی شخصی

برای رفتن به مشهد از تهران با وسیله شخصی دو راه وجود دارد، اولی از از جاده شاهرود بوده که در مسیر از شهرهای گرمسار، سمنان، سرخه، شاهرود، دامغان، نیشابور و سبزوار عبور خواهید کرد. این مسیر کویری بوده و تا رسیدن به آن نه ساعت زمان نیاز دارد.

روش دوم برای رفتن به مشهد به وسیله خودروی شخصی از طریق جاده مازندران می باشد.در این مسیر دو راه وجود دارد یکی جاده فیروزکوه و دیگری جاده هراز که جاده هراز بیست دقیقه در زمان صرفه جویی می شود ولی در زمستان ها این جاده نا امن می باشد. با رفتن از جاده فیروزکوه شما از مسیرهای آمل، بابل، بهشهر، قایٔم شهر، گلوگاه، گالیش، گرگان، آشخانه، بجنورد، چناران و قوچان عبور خواهید کرد و نه و نیم ساعت بعد به مشهد می رسید.

مسیر رفتن به مشهد با اتوبوس

مسیر رفتن به مشهد از شهر تهران با اتوبوس از مسیر سمنان عبور کرده و حدودا ۱۲ الی ۱۵ ساعت زمان می برد. دو نوع اتوبوس برای این مسیر وجود دارد یکی اتوبوس های معمولی و دیگری اتوبوس های vip که این اتوبوس ها قیمت بالاتری دارد.

مسیر رفتن به مشهد با قطار

یکی از راه های رفتن به مشهد از طریق قطار بوده که راحت نیز می باشد. این روش ۱۲ ساعت زمان می برد و شما می توانید در طول مسیر می توانید بر روی تخت های راحت موجود در واگن ها استراحت نمایید.

رفتن به مشهد از طریق هوایی

سفر به مشهد از طریق هوایی هزینه بیشتری نیاز داشته ولی از راحت ترین راه ها می باشد. سفر از طریق هواپیما تنها یک ساعت و نیم زمان برده و این مزیت برای افرادی که زمان برایشان مهم است بسیار کاربردی است.

 نقشه آناین مشهد⇓


از ما بخواهید...

بلیط هواپیما مشهد

چارتر مشهد