محصولات زیر را با قیمت مناسب خرید کنید..

ویترین مغازه
ویترین مغازه
تاب ریلکسی
تاب ریلکسی
لباس مجلسی
لباس مجلسی
خرید کاغذ a4
انواع کاغذ
پرده تور
پرده
پارچه مبل
پارچه مبلی

 

استان سیستان و بلوچستان 

 

استان سیستان و بلوچستان پس از کرمان دومین استان بزرگ ایران می باشد که در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. این استان از شرق به پاکستان و افغانستان، از جنوب به دریای عمان، از غرب به کرمان و هرمزگان و از شمال به استان خراسان منتهی می شود.

این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت حدودا به اندازه خاک سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد.  در زمان فرهاد دوم اشکانی ۱۳۶_۱۲۸ ق م و اردوان دوم  ۱۲۷-۱۲۴ قمری، گروهی ازسکاها که در حال مهاجرت به سمت جنوب بودند در زرنج(زابل) مستقر شدند. از این زمان زرنج به نام آنان سکستان خوانده شد و بعدها به سیستان تغییر نام یافت. سیستان سرزمینی پست است که در دنباله کوه‌های مرکزی و شرقی ایران قرار گرفته و شامل باتلاق ها و دریاچه های زیادی است که در اثر سیلاب‌های نواحی مجاور به وجود آمده اند .

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان 

بلوچستان نیز ناحیه ای کوهستانی در مشرق ایران است که در جوار کشورهای افغانستان و پاکستان قرار دارد. کوه های این ناحیه آتشفشانی است. سیستان و بلوچستان شرقی ترین استان ایران است و مرکز آن زاهدان نام دارد.

آب و هوای استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان آب و هوایی گرم داشته و دارای پدیده های طبیعی از جمله طوفان شنی، رگبارهای سیل آسا و بادهای شدید موسمی می باشد. بهترین زمان سفر به این استان فصل بهار خواهد بود.

 

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

دیدنی های سیستان و بلوچستان

 

 صعود به قله سیستان و بلوچستان

اگر به ورزش خصوصا کوهنوردی علاقه دارید، کوه های موجود در سیستان و بلوچستان فرصتی بسیار مناسب برای شما می باشد. تفتان بلندترین کوه آتشفشانی موجود در این استان بوده که صعود به آن بسیار هیجان انگیز است.

آثار دیدنی و توریستی شهرهای استان سیستان و بلوچستان 

جاهای دیدنی زابل

شهر زابل جزء شهرهای مرزی ایران محسوب شده و بسیار با اهمیت است. این شهر جاذبه های گردشگری زیادی را به خود اختصاص داده است.

قلعه رستم

قلعه رستم یکی از آثار تاریخی بسیار قدیمی زابل است که با توجه به این که نیمی از این قلعه بر اثر فرسایش از بین رفته ولی همچنان زیبا و تماشایی است. این قلعه چهار برج و دروازه داشته و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

جاهای دیدنی زابل

جاهای دیدنی زابل

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۶۰ کیلومتری جنوب غربی زابل


قلعه کهک کهزاد

قلعه کهک کهزاد طراحی ای نظیر دژ نظامی داشته و بر فراز تپه قرار گرفته است. این قلعه از خشت و گل ساخته شده و مانند غار می باشد.

قلعه کهک کهزاد

جاهای دیدنی زابل

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۴۰ کیلومتری جنوب غربی زاهدان


مجتمع بقیهّ الله

این مجتمع تنها باغ وحش علمی و تحقیقاتی موجود در ایران است که معماری زیبایی داشته و بیرون آن دریاچه ای نه چندان بزرگ قرار دارد که باعث خنک شدن آب و هوای آن منطقه شده است.

مجتمع بقیه الله زابل

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۵۰ کیلومتری جنوب شرق زابل- ۱۰ کیلومتری شهر زهک


کاوانسرای فرنگی

کاروانسرای فرنگی از کاروانسراهای قدیمی بوده که افراد در حال عبور را برای استراحت به خود جذب می کرد. این بنا در دوره صفوی ساخته شد و در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کاروانسرای فرنگی زابل

جاهای دیدنی زابل

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۹ کیلومتری جاده زابل به نهبندان


آسبادهای حوض دار

آسبادهای ( آسیاب‌های بادی) قرار گرفته در منطقه گردشگری حوض دار نشان از منطقه ای نظامی را می دهد. این بنا که در نزدیکی شهر سوخته قرار گرفته از آثار بر جای مانده از دوران ساسانی می باشد. این آسباد بسیار مورد توجه باستان شناسان قرار گرفت و در لیست آثار ملی ثبت شد.

آسبادهای حوض دار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- ۷ کیلومتری جنوب شهر سوخته- منطقه گردشگری حوض دار


بانک ایران و انگلیس

بانک ایران و انگلیس مکانی جهت مطالعه فعالیت های سیاسی و تجاری استعمار در شمال این استان می باشد. این موزه در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان


آرامگاه خواجه غلطان

آرامگاه خواجه غلطان از مناطق تاریخی بسیار زیبا بوده که تعداد زیادی گردشگر و زایٔر را به خود جذب کرده است. این آرامگاه بر روی کوه خواجه قرار گرفته و به شکل مستطیلی می باشد. این بنا شامل سردر ورودی و یک طاق گنبد دار بوده که قبری بزرگ درون این اتاق قرار گرفته است. این آرامگاه را متعلق به برادر دانیال نبی می دانند.

بر روی کوه خواجه مکان های دیدنی زیادی از جمله قلعه های رستم، کوک کهزاد، سام، چهل دختر، سرسنگ، کافران، خانه شیطان و ساختمان های پیرگندم بریان قرار گرفته که هر کدام دارای جاذبه های خاص و منحصر به فردی است. توصیه می شود در صورت سفر به زابل فرصت دیدن از مجموعه تاریخی کوه خواجه را هرگز از دست ندهید.

آرامگاه خواجه غلطان

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۳۰ کیلومتری جنوب زاهدان


دهانه غلامان

دهنه غلامان یک آثار تاریخی بسیار زیبا در شهر زابل می باشد که از بازمانده های دوران هخامنشیان است. این مکان مانند دیگر آثارهای دوران هخامنشیان بسیار زیبا و هنرمندانه بوده و به صورت مستحکم ساخته شده است.

دهانه غلامان

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۴۵ کیلومتری زابل- دو کیلومتری روستای قلعه نو


ارگ خان ملک کیانی

این ارگ قدیمی از هنرهای دوران پهلوی می باشد. ارگ خان ملک کیانی به یکی از خان های سیستانی تعلق داشته که ساختی مربعی شکل دارد. در این بنا اتاق های متعددی در مجاورت یکدیگر وجود دارد که شبیه به کاروانسرا می باشد. در هر گوشه از این ارگ ستون های ساخته شده از خشت و گل را مشاهده خواهید کرد که بسیار جذاب و تماشایی است.

ارگ خان ملک کیانی

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۲۶ کیلومتری زابل به هیرمند


بازار سرپوشیده زابل

بازار سرپوشیده زابل از بازارهای سنتی و قدیمی زابل بوده که توسط شخص ناصرالدین شاه ساخته شد. این بازار همچنان فعال بوده و افراد مسن همچنان در این بازار در حال فروش اجناس خود می باشند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زابل- خیابان فردوسی


موزه شهر سوخته

موزه شهر سوخته شامل بخش های متعددی از جمله بخش پژوهشی، موزه، سالن پذیرایی، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه، بخش اداری و سرویس بهداشتی می باشد. همچنین در این موزه آثار بر جای مانده از شهر سوخته نظیر اشیای سنگی، اشیای سفالی، مهره ها و پیکرک ها به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه دارای پارکینگ بوده و حیاطی دلباز و سرسبز دارد.

موزه شهر سوخته

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۵۶ کیلومتری زابل، همدان


زیارتگاه بی بی دوست

آرامگاه بی بی دوست زابل آرامگاهی با صفاست که بر بلندای تپه قرار گرفته است. این آرامگاه بسیار خاص بوده و تنها بانوان اجازه ورود به این زیارتگاه را دارند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۰ کیلومتری زابل


قلعه رستم

قلعه رستم از مکان های بسیار دیدنی شهر زابل می باشد. در این قلعه شما می توانید دروازه ورودی و چهار برج را مشاهده کنید. دیدن از این قلعه زیبا خالی از لطف نیست.

قلعه رستم

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۶۰ کیلومتری جنوب غربی زابل


ارگ جلال آباد

ارگ جلال آباد به دوران قاجار باز می گردد. این ارگ زیبا جاذبه های گردشگری بسیار زیادی از جمله آتشکده کرکویه، چاه های باستانی و جنگل نیاتک وجود دارد. این ارگ معماری بسیار جالبی داشته و دیدن از آن لذت خاصی خواهد داشت.

ارگ جلال آباد

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- در کیلومتر ۱۸ مسیر مواصلاتی زابل، محمد دوست


آسباد رنده هیرمند

آسباد رنده هیرمند یک مکانی تاریخی است که به فراوانی غلات در این شهر به آن انبار غلات نیز می گویند. این آسباد رنده از قدیمی ترین سازه های ایرانی می باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- در کیلومتر ۲۰ جاده زابل به محمد دوست


منطقه شکار ممنوع مک سرخ

منطقه شکار ممنوع مک سرخ زابل از مکان های بکر و دست نخورده این شهر بوده که در آن می توانید انواع پوشش های گیاهی نظیر گز، ترات، قیچ، خارشتر، نی و زیروک را مشاهده کنید و همچنین از تماشای حیواناتی مانند جبیر، شغال، کفتار، عقاب صحرایی، باقرقره، تیهو، کبک، خرگوش، دلیجه و کرکس سیاه لذت ببرید.

منطقه شکار ممنوع مک سرخ

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی زابل


قلعه رامرد

قلعه رامرد قلعه ای بسیار زیبا بوده که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. این قلعه در طی زمان و در اثر فرسایش بسیاری از بخش های آن تخریب شده است و تنها آثاری از آن باقی مانده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۹۵ کیلومتری جنوب غربی زابل


شهر سوخته

شهر سوخته یکی از شهرهای بسیار شگفت انگیز تاریخی در زابل می باشد که شهرت بسیار زیادی دارد. بر روی تپه های این شهر آثار باستانی زیادی کشف شده که از مهم ترین این آثار چاله ای بود که در آن استخوان های ساکنین دفن شده بود. آثار بر جای مانده از این شهر در موزه شهر سوخته به نمایش گذاشته شده است. بنای اصلی شهر سوخته به صورت پلکانی و بسیار خارق العاده می باشد.

شهر سوخته

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۵۵ کیلومتری زابل



جاهای دیدنی ایرانشهر

ایرانشهر از دیگر شهرستان های استان سیستان و بلوچستان بوده که به شهر ۷۲ تن شهرت دارد. در این شهر اقوام لر، ترک، کرد، بیرجندی، شمالی و سیستانی زندگی می کنند.

گورستان اسپیدژ

گورستان اسپیدژ یکی از مکان های تاریخی ایرانشهر است که قدمت آن به دوران پیش از ایران باستان باز می گردد. این گورستان زیبا در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- بخش بزمان- روستای اسپیدژ


رودخانه بمپور

رودخانه بمپور از رودخانه پرآب و همیشه زنده استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود. آب این رودخانه از ارتفاعات کارواندر تامین می شود. این رود زیبایی های بسیار زیادی دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۲۰کیلومتری شمال شرقی ایرانشهر


غار ملا سلیمان

غار ملا سلیمان یکی از غارهای تاریخی بوده که به هو سلیمان معروف است. این غار در در دره های رود کوچهک قرار داشته و داستان های تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

غار ملا سلیمان

جاهای دیدنی ایرانشهر

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- ۵ کیلومتری جنوب روستای کوپچ


چشمه آبگرم بزمان

چشمه آبگرم بزمان در ایرانشهر بوده که از شکاف سنگ های توف آندزیتی قرار گرفته است. در پایین چشمه حوضچه ای قرار دارد که اهالی روستا در این حوضچه شنا می کنند.

چشمه آبگرم بزمان

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی ایرانشهر- روستای بزمان


چشمه آب معدنی کتوکان

چشمه آب معدنی کتوکان یک چشمه با آب های زلال و گوارا می باشد. این چشمه از سنگ های آهکی قرمز رنگ از زمین بیرون می آید. آب این چشمه املاح زیادی دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۲۷ کیلومتری ایرانشهر- روستای کتوکان


چشمه آبگرم هودیان

چشمه آبگرم یک چشمه زیبا بوده که آب آن از شکاف سنگ های آتشفشانی تامین می شود و به دلیل فعالیت های آتشفشانی در زیر آن آب این چشمه گرم می باشد. از این آب علاوه بر آب شرب، برای کشاورزی نیز استفاده می شود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- جاده بزمان، دلقان


چشمه آبگرم تشت

چشمه آبگرم تشت در روستایی با همین نام قرار گرفته است. برای رسیدن به این چشمه باید حدودا ۲ کیلومتر پیاده روی کنید. در آب های چشمه آبگرم تشت مقداری منیزیم ولرم، سولفات سدیم و کربنات سدیم وجود دارد و دمای این چشمه به ۳۳ درجه سانتی گراد نیز می رسد. گرمای آب این روستا از فاصله دور نیز به وسیله بخارهای موجود بر روی آن مشخص است.

چشمه آبگرم تشت

جاهای دیدنی ایرانشهر

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- ۳۸ کیلومتری روستای بزمان- روستای تشت


چشمه آبشار پورا

آبشار پورا که به آن اسفند نیز می گویند، مانند نگینی در دل کویر می درخشد. پورا در گویش محلی به نام پرآب می باشد و این نشان دهنده این است که این چشمه همواره پر از آب می باشد. این چشمه همیشه زنده آب کشاورزی منطقه را تامین می کند. این آبشار آب و هوایی بسیار مطبوع و دلنشین داشته و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- روستای پورا


قلعه ناصری ایرانشهر

قلعه ناصری به دستور حاکم قاجار ساخته شده است. این قلعه از مهم ترین و وسیع ترین قلعه های استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود. قلعه به صورت مربع بوده و ۹ برج دارد که شامل بخش های مختلفی بوده و از جمله معروف ترین آن می توان به حاکم نشین، حمام، سربازخانه و اسطبل اشاره کرد. بنای این قلعه با استفاده از آجر مزین شده و در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه ناصری ایرانشهر

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر


بازار روز ایرانشهر

بازار از مهیج ترین و دوست داشتنی ترین بخش هر مسافرت می باشد. بازار روز ایرانشهر یکی از بازارهای پرطرفدار ایرانشهر است که می توانید در آن انواع وسایل رنگارنگ را خریداری نمایید. در این بازار بهترین و مرغوب ترین پارچه ها در معرض فروش قرار داده شده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر


ساختمان بیت رهبری

ساختمان بیت رهبری از مراکز گردشگری ایرانشهر محسوب می شود که در ساخت آن خشت و گل به کار رفته است. خانه رهبر معظم انقلاب شامل چهار اتاق بوده که هر کدام از این اتاق ها دری دارد که رو به حیاط باز می شود. این خانه حیاطی زیبا و با صفا داشته که در وسط آن یک حوض قرار گرفته است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- خیابان انقلاب


رودخانه دامن

رودخانه دامن ایرانشهر یک رودخانه بسیار زیباست که در تمامی فصول سال پر آب می باشد. اطراف این رودخانه با درختان نخل پوشیده شده که صحنه ای بسیار زیبا را خلق کرده است. این رودخانه آب کشاورزی منطقه را تامین کرده و آب و هوایی خنک را به اطراف هدیه داده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۲۵ کیلومتری شمال ایرانشهر- کنار جاده چابهار-زاهدان


دشت سمسور

دشت سمسور از جاذبه های طبیعی ایرانشهر می باشد. اسم این دشت از کوه های اطراف به نام سم گرفته شده که به دلیل سرخ بودن رنگ این کوه به آن سمسور می گویند.

دشت سمسور

جاهای دیدنی ایرانشهر

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر


گلفشان آب باد کاشی

گلفشان آب باد کاشی یکی از مکان های بسیار دیدنی و تماشایی استان سیستان و بلوچستان می باشد. محلی ها اعتقاد دارند که این محل خاصیت درمانی دارد و به همین علت ساعت ها منتظر می مانند تا آب و گل به میزان مناسب رسیده تا از آن بهره مند شوند. این مکان به علت شوری بسیار زیاد شبیه زمین های پف کرده کویری می باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- ۱۲ کیلومتری روستای کاشی


رودخانه باهوکلات

رودخانه باهوکلات از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود. این رودخانه آب های ایرانشهر و چابهار را جمع کرده و به دریای عمان می ریزد. این رودخانه محل مناسبی برای زیست تمساح ایرانی بوده و به همین علت جذاب می باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۴۸ کیلومتری ایرانشهر


دریاچه جازموریان

دریاچه جازموریان یکی از مکان های دیدنی و بسیار زیبای ایرانشهر است که بسیار معروف می باشد. این دریاچه در تمامی فصول پر آب بوده و رودهای متعددی در این دریاچه سرازیر می شوند که از جمله معروف ترین آن ها هلیل رود و رود بمپور می باشد.

دریاچه جازموریان

جاهای دیدنی ایرانشهر

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۵۰ کیلومتری ایرانشهر


موزه مردم شناسی ایرانشهر

موزه مردم شناسی ایرانشهر به دوران قاجار باز می گردد. در این موزه شما می توانید با فرهنگ و آداب و رسوم ساکنین ایرانشهر آشنا شوید.

موزه مردم شناسی ایرانشهر

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- مرکز شهر- خیابان فارابی


چشمه آبگرم کنتی

چشمه آبگرم کنتی با ساخت کانالی سرپوشیده، آب را به داخل حوضی سرازیر کرده و از آب آن برای کشاورزی و استحمام استفاده می کنند. آب این چشمه ۴۰ درجه سانتی گراد بوده و خواص درمانی زیادی دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۶۰ کیلومتری شمال غرب ایرانشهر- ۲۵ کیلومتری شمال شرقی دلگلن


غار کرمانچی

غار کرمانچی زیستگاه مناسبی برای زندگی خفاش ها بوده و فاقد چشمه و یا هر گونه منبع آب می باشد. این غار شیب تندی داشته و به صورت زیرزمینی است. این غار ساختی زیبا داشته و از مکان های گردشگری ایرانشهر محسوب می شود.

غار کرمانچی

جاهای دیدنی ایرانشهر

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ایرانشهر- یک کیلومتری روستای کرمانچی



جاهای دیدنی چابهار

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان بوده که آب و هوایی گرم دارد. این شهر به دلیل قرارگیری در نزدیکی اقیانوس هند، ماهیگیری از زیربنای اقتصادی این شهر محسوب می شود.

کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی چابهار یک مکان بسیار جالب و حیرت آور می باشد که همه را به شگفتی وا می دارد. این کوه های زیبا دارای شکل های عجیب و غریب بوده که گویی انگار در حال تماشای یک نقاشی هنری هستید. این کوه ها به صورت چشم نوازی تراشیده شده اند و صحنه ای را خلق کرده اند که محال است بتوانید از آن چشم بردارید.

کوه های مریخی چابهار

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- کیلومتر ۴۰ جاده چابهار به گواتر


غارهای سه گانه تیس چابهار

غارهای سه گانه تیس چابهار از یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی تشکیل شده است. چنانچه به مکان های تاریخی علاقه دارید این غار بسیار برای شما مناسب است. این غار بسیار جذاب بوده و دیدن از آن خالی از لطف نمی باشد.

غارهای سه گانه تیس چابهار

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- روستای تیس


بندر گواتر

خلیج بندر گواتر خلیجی نسبتا کوچک در دریای عمان در ساحل مکران بوده که بسیار زیبا و تماشایی است. با قایق نیم ساعته می توان به پاکستان رسید و با توجه به قرار گیری این بندر در مرز افغانستان باید پیش از ورود هماهنگی های لازم انجام شود.

بندر گواتر

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- گواتر


قبرستان جن ها

در روستای تیس مقبره هایی عجیب وجود دارد که بر اساس خرافه های محلیان مقبره های جنیان می باشد. دیدن این مقبره ها بسیار هیجان انگیز و جذاب می باشد.

قبرستان جن ها

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- روستای تیس


تالاب لیپال

در مسیر بندر چابهار به تالابی خواهید رسید که به رنگ صورتی می باشد. این تالار به دلیل رنگ متفاوتی که دارد، بی نظیر و از دیگر تالاب ها متمایز می باشد. همچنین به دلیل وجود پلانگتون های گیاهی موجود در آب های حاشیه ای دریای عمان به رنگ صورتی در آمده است. این تالاب چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. این تالاب به دلیل وجود بعضی گونه های جانوری در آن مانند عقاب دشتی، تیهو و فلامینگو بسیار تماشایی بوده و هر بیننده ای را به تعجب وا می دارد. توصیه می شود در صورت سفر به چابهار دیدن از این تالاب بسیار هیجان انگیز را از دست ندهید.

تالاب لیپال

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۵ کیلومتری شرق چابهار- روستای رمین


کوه ,گل فشان

تصور کنید تپه ای را که مانند یک کوه آتشفشان فعال بوده و در آن به جای مواد مذاب، گلی خاکستری رنگ فوران می کند که برای درمان برخی از بیماری ها مفید می باشد. شاید باور این اتفاق برای شما قابل درک نباشد ولی باید از نزدیک این کوه را ببینید تا بتوانید باور کنید.

کوه گل افشان

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- بندر تنگ و کوه گل افشان


منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات

در باهوکلات در نزدیکی چابهار محلی برای زیست گاندوها می باشد. در این منطقه گونه ای نایاب از نسل دایناسورها زندگی می کند و این تمساح پوزه کوتاه بسیار جالب می باشد. در این منطقه تعدادی برکه قرار دارد که هر کدام توسط یک تمساح اشغال شده است. این باغ وحش برای بسیاری از افراد زیبا و پرطرفدار بوده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- باهوکلات


ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار که به ساحل دریا بزرگ چابهار نیز معروف است، تکه ای از بهشت می باشد که باعث تعجب همگان شده است. این ساحل در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته و خزه های سبز رنگ روی صخره ها را پوشانده و صحنه ای زیبا را به وجود آورده است. برخورد آب های دریای عمان با این ساحل صخره ای صحنه ای حیرت آور را خلق کرده که به همراه طنینی بسیار دلنشین هوش را از سر می برد. در این ساحل می تواند انواع خرچنگ ها و لاک پشت های جذاب را تماشا کنید. این صحنه ها تنها در فیلم ها دیده می شود ولی در این ساحل صخره ای می توانید این صحنه را از نزدیک تماشا کرده و برای همیشه در خاطر خود ثبت کنید.

ساحل صخره ای چابهار

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- جاده چابهار- رمین- امتداد خیابان کارگر


روستای درک

با ورود به روستای زیبای درک بسیار حیرت زده خواهید شد. این روستای شگفت انگیز صحنه ای را برای شما به نمایش می گذارد که شاید قبلا تصورش را هم نمی کردید. در این روستا ساحل مرجانی، ساحل شنی، ساحل ماسه ای و ساحل صخره ای را یک جا در معرض دید شما قرار خواهد داد. همچنین در این روستا می توانید درختانی نظیر موز، نخل، ذرت، بوته های هندوانه و ... را مشاهده نمایید. در این روستا می توانید چاه های آب شیرین زلالی را در نزدیکی دریا مشاهده کنید که بسیار حیرت آور می باشد.

روستای درک

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- شهر کنارک- بخش زرآباد- دهستان زرآباد شرقی


روستای شیرگواز

در صورتی که به طبیعت های بکر علاقه دارید و دوست دارید که حیوانات کم نظیری را از نزدیک مشاهده کنید، توصیه می شود که به روستای شیرگواز سفر کنید. حیواناتی نظیر شیر، گوزن و گراز در این روستا زیست می کنند. رودی در این روستا در حال گذر است که در مسیر خود سرسبزی را با خود به روستا می آورد که باعث شده درختان موز، انبه، پاپایا و میوه های دیگر در این روستا یافت شود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- باهوکلات- روستای شیرگواز


روستای رمین

روستای رمین یکی از جاذبه های گردشگری بسیار پرطرفدار در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان چابهار می باشد. این روستای بی نظیر دارای مناطق دیدنی مانند کوه های مینیاتوری با اشکال بسیار زیبا، درختچه های گز و حرا، تالاب بزرگ لیپال، درخت مکر زنان و ... می باشد. در این روستا موزه کتاب قرار دارد که برای عاشقان کتاب بسیار جذاب است. توصیه می شود که فرصت دیدن این روستای حیرت آور را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۱۲ کیلومتری شرق چابهار


فواره بلوچستان

فواره بلوچستان یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری استان سیستان و بلوچستان است که با دیدن آن حیرت زده خواهید شد. آب های فرو ریخته در این فواره در مسیر خود با صخره ها برخورد کرده و به اطراف پخش می شود و طنینی خوش را در فضا ایجاد کرده و صحنه ای بسیار زیبا را به تصویر می کشد. دیدن از این فواره برای همگان جذاب و جالب بوده و سالانه پذیرای گردشگران زیادی می باشد.

فواره بلوچستان

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار


موزه محلی چابهار

اگر اهل موزه گردی هستید و علاقه مند به آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هر شهر می باشید، بنابراین سری به موزه محلی چابهار بزنید. ساختمان این موزه به دوران قاجار باز می گردد. این موزه دارای بخش های مختلف بوده که هر بخش دارای زیبایی های خاص و منحصر به فردی می باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- خیابان دریا- ساختمان فرمانداری


مسجد جامع بزک

مسجد جامع بزک از مساجدی است که معماری بسیار جذابی دارد. در ساخت این مسجد تنه درخت گز و خرما و خشت و گل به کار رفته است. قدمت این مسجد به دوران صفویه باز می گردد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- سراوان


درخت مکرزن

درخت مکرزن درختی تنومند و شگفت انگیز است که قدمت زیادی دارد. این درخت با نام های انجیر هندی، لور و انجیر معابد نیز شناخته می شود. این درخت از جاذبه های گردشگری شهر چابهار محسوب می شود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- نیک شهر


مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس یکی از مساجد با ارزش تاریخی در استان سیستان و بلوچستان می باشد که جاذبه های گردشگری زیادی دارد. سبک معماری این مسجد مانند مساجد پاکستان و هند بوده و زیبایی های چشمگیری دارد. رنگ های قرمز و سبز موجود در این مسجد و شیشه هایی با اشکال منظم و نامنظم رنگی باعث منحصر به فرد شدن این مسجد شده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- چابهار- تیس


قصر قند

شهر قصر قند به شهر نیشکر معروف است. کشت نیشکر در زمان هجوم پرتغالی ها در این شهر رواج داشت. به دلیل کشت نیشکر که ماده اصلی تولید شکر و قند است این شهر را شهر قصر قند نامیدند.


قلعه تاریخی بگ

قلعه تاریخی بگ از آثار بر جای مانده از دوره صفویه می باشد. این قلعه بسیار زیبا و جذاب بوده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. دیدن از این قلعه زیبا خالی از لطف نمی باشد.

قلعه تاریخی بگ

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- ۲۲ کیلومتری قصر قند- روستای بگ


کوه گت بن

در بلندای کوه یک معماری جذابی مشاهده می شود که شامل یک حوض می باشد که در هنگام جنگ به این کوه پناه می بردند. بخش بالای کوه به شکل نعل اسب بوده که در وسط آن یک آبراه قرار دارد و مسیر آن را با استفاده از ساروج سد کرده و حوض آبی را ایجاد نمودند و این قابلیت را دارد که آب را تا مدت زیادی در خود ذخیره کند.

کوه گت بن

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- قصر قند- ۴۰ کیلومتری نیک شهر


رودخانه کاجو

رودخانه کاجو رودخانه ای وسیع و زیباست که آب آن از کوه های آهوران لاشار سرچشمه می گیرد و مسیری طولانی را می پیماید و در نهایت به دریای عمان وارد می شود و در مسیر خود باعث آبادانی های زیادی می گردد. این رودخانه زیستگاهی برای تمساح ها است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- نزدیکی چابهار- حد فاصل نیکشهر و قصر قند


تپه دمبیگان

تپه دمبیگان یکی از تپه های بسیار قدیمی بوده که بر روی آن ظروف های منقوش بسیاری کشف شده که بر ارزش این تپه افزوده است. این تپه برای باستان شناسان بسیار پر اهمیت می باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- جنوب شرقی قصر قند


ناف دریا

مردم محلی به این پدیده طبیعی شگفت انگیز بولوبولو یا ناف دریا می گویند. هنگامی که این ,گل فشان فعال می شود ,گل را از زمین به بالا پرتاب میکند و از این حرکت صدایی مانند شلیک تفنگ شنیده می شود. این اتفاق بسیار جالب است و دیدن این لحظه بسیار هیجان انگیز می باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- قصر قند


شهر باستانی ۵۰۰۰ ساله

از اسم این شهر معلوم است که قدمت بسیار زیادی داشته و قدمت آن به ماقبل میلاد مسیح باز می گردد. با وجود این که بسیاری از آثار این شهر از بین رفته ولی همچنان زیبایی خاص خود را دارد.

شهر باستانی ۵۰۰۰ ساله

جاهای دیدنی چابهار

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- قصر قند


جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

آثار دیدنی و توریستی زاهدان 

شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است و آب و هوایی گرم و خشک دارد. این شهر جاذبه های گردشگری تاریخی زیادی داشته که بسیار پرطرفدار است.

جاهای دیدنی زاهدان

قلعه لادیز

قلعه لادیز یکی از آثار تاریخی زیبای بر جای مانده از دوران ساسانیان می باشد. این قلعه ساخته شده با خشت و گل بوده و زیبایی چشم گیری دارد. در معماری این قلعه از اشکال هندسی استفاده شده است. این قلعه جاذبه های زیادی داشته و مکانی مناسب برای علاقه مندان به عکاسی می باشد. قلعه لادیز شب های فوق العاده زیبایی دارد.

قلعه لادیز

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- ۱۷ کیلومتری جنوب میرجاوه- حد فاصل روستای تمین


آبشار لادیز

در کنار قلعه تاریخی لادیز آبشاری بسیار زیبا وجود دارد که از دل چشمه بیرون می آید. این آبشار گرمای اطراف را گرفته و خنکی را به اطراف هدیه می دهد. آبشار لادیز باعث سرسبزی فضای اطراف خود شده و صحنه ای خیره کننده را به وجود آورده است و همچنین این رودخانه در مسیر خود به سمت روستا حرکت کرده و به مسیر عبور خود جانی تازه بخشیده و صحنه ای زیبا را از خود بر جای گذاشته است.

آبشار لادیز

جاهای دیدنی زاهدان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- ۱۷ کیلومتری جنوب میر جاوه- حد فاصل روستای تمین


مسجد زرنج

مسجد زرنج یک شاهکار بی نظیر اسلامی است که ارزش بسیار زیادی برای ساکنین زاهدان دارد. این مسجد قدمتی طولانی داشته و مناره های آن از مس ساخته شده است. این مسجد همواره مورد توجه مردم مذهبی و دیندار زاهدان می باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- روبروی زندان زرنج


تالاب هامون

تالاب هامون یکی از تالاب های وسیع استان سیستان و بلوچستان می باشد که افغانستان نیز از آب این تالاب بهره مند شده است. تالاب هامون در نزدیکی مرز افغانستان قرار گرفته و در درون این تالاب سه تالاب دیگر وجود داشت که بر اثر سدسازی های افغانستان این تالاب ها از بین رفت.

تالاب هامون

جاهای دیدنی زاهدان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- مرز بین زاهدان و افغانستان


خانه ابویی

خانه ابویی عمارتی بسیار شیک و زیباست که دارای اتاق های متعدد بوده که درب هر کدام از این اتاق ها رو به حیاط باز می شود. در حیاط این خانه درختان نخلی قرار گرفته و در وسط آن یک حوضچه بسیار زیبا وجود دارد. امروزه در این خانه کارگاه های ساخت صنایع دستی قرار گرفته و علاقه مندان به این هنر به این عمارت مراجعه می کنند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- خیابان دکتر شریعتی


کاروانسرای نصرت آباد

کاروانسراها در قدیم حکم هتل و مهمانسرا را داشت و مسافرین در مسیر گذر خود در این کاروانسراها اقامت می کردند تا خود را برای ادامه سفر آماده کنند. این کاروانسرای زیبا معماری دوران صفوی را در خود جای داده و بر روی تپه قرار گرفته است. این کاروانسرای گنبدی شکل با زیبایی ها و جذابیت خود گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

کاروانسرای نصرت آباد

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- حد فاصل زاهدان به بم


مسجد شاه علی

مسجد شاه علی توسط مرحوم شاه علی ساخته شد و به همین علت نام وی را بر روی این مسجد گذاشتند. این مسجد در دو طبقه اجرا شده و برای تزیین آن از آجر استفاده شده است. این بنای زیبا از دور نیز جلب توجه می کند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- خیابان انقلاب


روستای تمین

روستای تمین یک روستای کوهستانی بوده که به علت مجاورت با کوه ها آب و هوایی دلنشین داشته و وجود آب های سرازیر شده از کوه باعث سرسبزی و طراوت این روستا شده است. این روستا قدمتی طولانی داشته و در تمامی فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- بخش میرجاوه- روستای تمین


چشمه آب معدنی زاهدان

چشمه آب معدنی یک چشمه بسیار جذاب در زاهدان است که در دل کویر جوشیده است. تماشای جاری شدن آب در دل کویر زیبایی بسیار خاصی دارد. تمامی اهالی روستا از نعمت این چشمه و زیبایی های آن بهره مند می شوند. این چشمه آبی بسیار شیرین و گوارا داشته و باعث خنک شدن هوای این روستا شده است.

چشمه آب معدنی زاهدان

جاهای دیدنی زاهدان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- روستای تمین


آرامگاه هفتاد ملا

آرامگاه هفتاد ملا یکی از جاذبه های تماشایی شهر زاهدان می باشد. قبرهای پلکانی این آرامگاه تاثیر زیادی بر پربازدید شدن این آرامگاه دارد. این بنا به صورت مربعی شکل و با استفاده از گل و خشت ساخته شده است.

آرامگاه هفتاد ملاجاهای دیدنی زاهدان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- ۲۰ کیلومتری روستای تمین


موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان یک بنای بسیار جذاب بوده که سبک آن برگرفته شده از سبک خانه های یزد و به طور کلی بناهای کویری می باشد. این بنا با استفاده از گل و خشت و آجر مزین شده است. در داخل این بنا آثاری مربوط به ارتباطات در قدیم وجود دارد. این بنای با شکوه و هنرمندانه در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- خیابان طالقانی


موزه منطقه ای جنوب شرقی ایران

این موزه همان طور که از نام آن مشخص است بزرگ ترین موزه شرق ایران محسوب می شود که در آن به فرهنگ مردمان زاهدان، آداب و رسوم، صنایع دستی، غذاهای سنتی و ... پرداخته اند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- خیابان مطهری


مسجد مکی

مسجد مکی شاهکاری معماری اهل سنت را نشان می دهد که با یک نگاه افراد را به خود جذب می کند. این مسجد با کمک های مردمی ساخته شد که همچنان ساخت آن تکمیل نشده است. در این مسجد می توانید معماری سنتی و مذهبی را مشاهده کنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- خیابان خیام


بازار رسولی

بازار رسولی یکی از مکان های مورد علاقه مردم ایران است که بدون بازدید و خرید از آن، سفر شما تکمیل نخواهد شد. در این بازار اجناس گوناگون و متنوع را با قیمتی بسیار عالی پیدا خواهید کرد. در بازار رسولی زاهدان تمامی لوازم مورد نیاز خانوار وجود دارد به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این بازار می توانید پیدا کنید.

در بازار رسولی موبایل، لباس، صنایع دستی زاهدان، لپ تاپ، پارچه، وسایل برقی، کفش، اجناس تاناکورا و ... را می توانید خریداری نمایید. این بازار برای علاقه مندان به خرید و گشت و گذار در بازار بسیار مناسب می باشد. پس اگر عاشق خرید هستید توصیه می شود فرصت گشت و گذار در این بازار را هرگز از دست ندهید.

بازار رسولی زاهدان

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

آدرس: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- بازار رسولی


جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

سوغات و غذاهای محلی سیستان و بلوچستان

غذاهای سنتی سیستان و بلوچستان

کشک زرد

کشک زرد یکی از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است که در شهر زابل بسیار پرطرفدار می باشد. پخت این غذا در روزهای سرد زمستان و یا صبحانه رایج است و با توجه به این که این غذا سنگین بوده می توان از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده نمود. مواد اصلی تشکیل دهنده این غذای پرطرفدار کشک زرد، آب یا آب گوشت و پیاز می باشد. این غذا به دلیل کشک زرد به کار رفته در آن بسیار پرخاصیت بوده و برای درمان یبوست، فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان، درمان ورم معده و تقویت حافظه مفید می باشد.

اوجیزک

اوجیزک نوعی آبگوشت محلی استان سیستان و بلوچستان بوده که فاقد گوشت است. این غذا چیزی شبیه به اشکنه بوده و ادویه آچار از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این غذا محسوب می شود. ادویه آچار از ترکیب پیاز، زردچوبه و آردگندم درست می گردد که آن را به صورت خمیری دایره ای کوچک در آورده و به نخ آویزان می کنند تا خشک شود. این ادویه طعم و بویی عالی به غذا می بخشد. در تهیه این غذا از پیاز، روغن، گوجه، آچار و سیب زمینی تهیه می شود و برخی نیز به آن تخم مرغ اضافه می کنند.

آبگوشت زابلی

آبگوشت از غذاهای سنتی ایران محسوب می شود که هر شهر و استانی برای خود آبگوشتی مخصوص دارد. این آبگوشت مخصوص شهر زابل از توابع استان سیستان و بلوچستان بوده که برای تهیه آن از گوشت، زردچوبه، پیاز، روغن، آچارک، سیب زمینی، فلفل، نمک و رب گوجه استفاده می کنند. میل کردن این غذا به همراه پیاز و نان سنگک بسیار لذت بخش است.

چنگال

چنگال نوعی شیرینی بوده که در ماه مبارک رمضان برای پذیرایی میهمان استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده چنگال روغن حیوانی، خرما و آرد می باشد. چنگال پخت آسانی داشته ولی کمی زمان بر است.

تنورچه

تنورچه نوعی کباب مخصوص به استان سیستان و بلوچستان می باشد که جایگاهی بسیار خاص و ویژه دارد. این کباب همان طور که از نام آن پیداست در تنور درست می شود. این غذا را به دو روش تهیه کرده که در روش اول گوشت را به سیخ کشیده و بر روی حرارت قرار می دهند تا کباب شود و در روش دوم پس از ذبح گوسفند محتویات داخل شکمش را خالی کرده و با نخ و سوزن می دوزند و درون تنور قرار می دهند و در تنور را با گل پوشانده تا گوشت کباب شود.

دوغ پا

دوغ پا نوعی خورشت در استان سیستان و بلوچستان می باشد که برای لعاب دار شدن و جا افتادن آن به جای آب از دوغ استفاده می کنند. با توجه به این که در این شهر دامپروری بسیار رایج است، در برخی از غذاهای این استان از محصولات لبنی استفاده می شود. این غذا اغلب مختص به شهر زاهدان می باشد. در تهیه این غذا از گوشت گوساله، دوغ محلی، پیاز، روغن، لپه، فلفل، نمک، زعفران و زردچوبه استفاده می شود. معمولا این غذا به همراه کته برنج سرو می گردد.

دوغ برک

دوغ برک از دیگر غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان بوده که در روزهای گرم تابستان بسیار می چسبد. در تهیه این غذا از دوغ محلی، آِرد، روغن، زردچوبه، نمک و فلفل استفاده می شود. این غذا طعم بسیار خوبی داشته و خورن آن را به شما توصیه می کنیم.

املت سوزی

املت سوزی از دیگر غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان بوده که با استفاده از گیاه محلی سوزی تهیه می شود. در صورت عدم وجود سوزی می توان از اسفناج نیز استفاده کرد ولی ترجیحا بهتر است که از همان گیاه سوزی استفاده کرده تا طعم بهتری داشته باشد. مواد تشکیل دهنده این غذا گیاه سوزی، سیب زمینی، تخم مرغ، روغن، نمک، فلفل و سیر می باشد.

تباهگ

در گذشته با توجه به این که یخچال وجود نداشت، مردم برای جلوگیری از فاسد شدن غذاها به آن نمک اضافه می کردند تا از این طریق سرعت فساد مواد غذایی را کاهش دهند. ساکنین مکران برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت به آن نمک و پودر انار اضافه می کردند و آن را در زیر نور آفتاب می گذاشتند و برای این که گرد و غبار بر روی گوشت ننشیند، یک دستمال بر روی آن می انداختند. برای این کار چند روزی زمان نیاز بود و سپس گوشت را استفاده می نمودند.

تباهنگ از غذاهای محبوب و پرطرفدار در ماه رمضان است که در میان بلوچ ها رواج دارد. برای تهیه این غذا گوشت خشک شده را به همراه نمک حدودا نیم ساعت جوشانده و آب آن را به برنج اضافه می کنند و با این کار طعمی بسیار عالی به برنج می دهند. توصیه می شود در صورت سفر به این استان غذای پر زحمت تباهنگ را حتما امتحان کنید.

لنجو

لنجو که به ماهی آب پز هم معروف است از غذاهای محبوب استان سیستان و بلوچستان می باشد البته به آن ماهی دوغی و یا ماهی دیگی نیز می گویند. مواد تشکیل دهنده این غذا دوغ محلی، روغن، پیاز، ماهی، زردچوبه، نمک، فلفل و آچار زابلی می باشد.

ماهیگ پچ

پخت ماهیگ پچ در روزهای پربارش بسیار مرسوم است. در هنگام تهیه این غذا خمیری از آرد گندم درست کرده و آن را به دو نیم تقسیم می کنند. ماهی تازه را همراه با برگ خرما روی حرارت کباب کرده و سپس در لای خمیر پیچانده و داخل تنور می گذارند. این غذا بسیار خوشمزه و پرطرفدار می باشد.

دلک

دلک نوعی سوپ بوده که پختی راحت و کم هزینه ولی نتیجه ای بسیار عالی دارد. این غذای سنتی مخصوص به بلوچ ها بوده که در ایام سوگواری بین مردم پخش می کنند. مواد اصلی تشکیل دهنده این سوپ گندم می باشد.

سبزک

سبزک نیز نوعی سوپ بوده که بسیار پرخاصیت و مقوی است و برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. این سوپ علاوه بر خاصیت، طعمی بسیار لذیذ نیز دارد.

بت ماش

بت ماش از غذاهای پرطرفدار در ماه رمضان بوده و روزهای بارانی نیز پخت می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا ماش، برنج، روغن و افزودنی های معطر می باشد.

انبه

انبه از میوه هایی است که در فصل گرما بدست می آید. با توجه به گرم بودن آب و هوای استان سیستان و بلوچستان کشت انبه در این استان رایج می باشد و از این جهت انبه از سوغاتی های مرغوب و با کیفیت این استان محسوب می شود.

ادویه

ادویه نقش مهمی در خوش طعم و خوشبو شدن غذاها دارد و ادویه های زاهدان کاملا طبیعی بوده و بسیار خوش عطر و مرغوب می باشد و به همین دلیل ادویه از اصلی ترین سوغاتی های استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی یکی از کلوچه های استان سیستان و بلوچستان است که پخت آن در ماه رمضان رایج می باشد. این کلوچه را می توان به عنوان سوغاتی نیز خریداری نمود.

غذاهای سنتی سیستان و بلوچستان


سوغات و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان

سوزن دوزی

سوزن دوزی یکی از سوغاتی های استان سیستان و بلوچستان بوده که توسط زنان هنرمند زاهدانی انجام می شود. این صنایع دستی با استفاده از سوزن و نخ های رنگی بر روی پارچه ای تمیز نقش می بندند. سوزن دوزی بر روی لباس در بین گردشگران بسیار محبوب است و این کار بر روی لباس های ابریشمی، کتان، پنبه ای و زرباف انجام می شود. این هنر از اصیل ترین صنایع دستی زاهدان محسوب می شود.

آیینه دوزی

آیینه دوزی از دوران صفویه در این استان رواج داشت به همین دلیل از اصالت بالایی برخوردار است. آیینه دوزی در تزیین درون خانه و یا لباس عروس بلوچیان بسیار رایج می باشد. در این صنایع دستی آیینه های کوچک دایره ای شکل را در کنار هم قرار داده و با استفاده از نخ و به روش های مختلف می دوزند. محلی ها به این صنایع دستی سامان نیز می گویند. ساکنین استان سیستان و بلوچستان بر این باورند که آیینه انعکاس واقعیت بوده و به همین دلیل دوخت آیینه بر روی لوازم تزیینی و لباس باعث دور شدن بدی و نظرها می شود.

حصیربافی

حصیر بافی از صنایع دستی زنان و مردان استان سیستان و بلوچستان می باشد. از این هنر برای بافت محصولاتی مانند زیرانداز،‌ سبد و ظروف استفاده می شود. حصیربافی از صنایع دستی ارزان و زیبای این استان بوده و به عنوان سوغاتی نیز به کار برده می شود.

سفالگری

سفالگری از دیگر هنرهای ساکنین این استان می باشد که قدمتی دیرینه دارد. با استفاده از سفال می توان انواع ظروف را درست کرده و به عنوان سوغاتی این شهر نیز محسوب می شود.

سکه دوزی

سکه دوزی یکی از هنرهای زیبای استان سیستان و بلوچستان می باشد. که از این هنر دست برای تزیین دیوار، گردن آویز شتر در عروسی ها، تزیین روتختی و ... استفاده می شود.

قالی بافی

همان طور که می دانید در استان سیستان و بلوچستان پرورش دام رواج دارد و به همین دلیل از پشم های این دام ها برای بافت قالی و قالیچه استفاده می شود. از نقش های جذاب قالیچه های زابلی می توان به خشتی و مردخانی و گلدانی اشاره کرد.

گلیم

بافت گلیم در شهر زابل و زاهدان بسیار رایج است و مواد به کار رفته در این گلیم ها اصل بوده و به همین دلیل کیفیت بالایی دارند. از این صنایع دستی زیبا می توان به عنوان سوغاتی این استان نیز یاد کرد.

سوغات سیستان و بلوچستان

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

روشها و مسیرهای مسافرت به سیستان و بلوچستان

 

مسافرت به استان سیستان و بلوچستان از طریق هوایی

با استفاده از هواپیما به راحتی و در زمانی کوتاه به این استان برسید که حدودا یک ساعت و نیم زمان می برد.

برای این کار می تواند از تهران با پرواز چابهار وارد فرودگاه چابهار شوید.

 یا پروازهای زاهدان را انتخاب کنید.

یا با استفاده از پروازهای زابل خود را به سیستان و بلوچستان برسانید.

و یا پروازهای ایرانشهر را انتخاب کرده و به فرودگاه ایرانشهر وارد شوید.

مسافرت به استان سیستان و بلوچستان با قطار

برای رفتن به استان سیستان و بلوچستان با قطار از تهران باید وارد ایستگاه راه آهن شده و به زاهدان بروید. مسیر ریلی زاهدان زمان زیادی است که از افتتاح آن می گذرد. این روش به حداقل ۱۵ ساعت زمان نیاز دارد و شما می توانید در طی مسیر بر روی تخت های واگن های قطار استراحت کنید.

مسافرت به استان سیستان و بلوچستان با خودروی شخصی

برای رفتن به این استان با خودروی شخصی از تهران باید از شهرهای قم، اصفهان و کرمان گذشته و خود را به این استان برسانید. این روش به ۱۹ ساعت زمان نیاز دارد.

مسافرت به استان سیستان و بلوچستان با اتوبوس

استفاده از اتوبوس از راه های کم هزینه ولی زمانبر برای رسیدن به این استان می باشد. با استفاده از اتوبوس می توانید اتوبوس های تهران زاهدان را انتخاب کنید.