محصولات زیر را با قیمت مناسب خرید کنید..

ویترین مغازه
ویترین مغازه
تاب ریلکسی
تاب ریلکسی
لباس مجلسی
لباس مجلسی
خرید کاغذ a4
انواع کاغذ
پرده تور
پرده
پارچه مبل
پارچه مبلی

استان خراسان جنوبی 

این استان  ۸۵۲۹۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز آن شهر بیرجند است منطقه خراسان جنوبی در قدیم به قهستان معروف بود. استان خراسان جنوبی در شرق ایران قرار گرفته و مرکز آن بیرجند می باشد. این استان دارای شهرستان هایی همچون بیرجند، طبس، قایٔم، فردوس، بشرویه، اسلامیه، حاجی آباد، آرین شهر، محمد شهر، گزیک می باشد. همچنین این استان دارای مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است که در ادامه، معروف ترین و زیباترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

خراسان جنوبی

جاهای دیدنی خراسان جنوبی

وضعیت کشاورزی استان خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی در تولید عناب و زرشک رتبه اول و در تولید پنبه و زعفران رتبه دوم و در تولید انار، رتبه ششم را دارد. همچنین پسته، گیلاس، بادام، سیب، به، گلابی، زردآلو، آلبالو، خرما، هلو، توت، شاتوت، خرما، سنجد و انجیر نیز در این استان کشت می شود.

آب و هوای استان خراسان جنوبی

استان خراسان رضوی دارای آب و هوای گرم و مرطوب بوده و میزان بارندگی در این استان معمولی می باشد. این استان ششمین استان بیابانی ایران محسوب می شود.

آیین و رسومات استان خراسان جنوبی

ساکنین این استان بسیار خونگرم و مهمان نواز بوده و دارای رسومی همچون مراسم شکرگزاری در کشاورزی، مراسمات برات، جشن قوچ گذاری و رسومات مذهبی نظیر تعزیه خوانی، نخل برداری، علم برداری، مشعل گردانی، بیل زنی، سنگ زنی و هفت منبر می باشند.

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

جاهای دینی خراسان جنوبی

آثار دیدنی و توریستی شهرهای استان خراسان جنوبی 

طبس : دره کال جنی - چشمه مرتضی علی - باغ گلشن - روستای ازمیغان - روستای تاریخی اصفهک - سد شاه عباسی

فردوس : مسجد جامع مسجد کوشک مدرسه حبیبیه حوض سیدی 

قاین (قائنات) : آرامگاه شیخ ابوالحسن مفاخر، آرامگاه بوذرجمهر قاینی، مسجد جامع قاین، مسجد حسینی، حمام کارشک در شهر خضری و غار خندگ

نهبندان : قلعه نهبندان، مسجد جامع، تخت سردار، مزار پیر حاجیان و مسجد گلستان


شهرستان طبس

شهرستان طبس یکی از وسیع ترین شهرستان های استان خراسان جنوبی می باشد. آب و هوای این منطقه گرم و خشک بوده و دارای مناطق گردشگری بسیاری است.

جاهای دیدنی طبس

دره کال جنی

یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین مناطق طبیعی ایران، دره کال جنی طبس می باشد. این دره به دلیل فرسایش و جریان سیل و آب به صورت طبیعی به وجود آمده و هیچ گونه فعالیت های انسانی در ساخت آن دخیل نمی باشد و همین امر باعث افزایش جذابیت این مکان شده است.

جاهای دیدنی طبس

مردم روستا این مکان را ترسناک و مرموز دانسته و معتقد هستند که در این مکان جن وجود دارد و از این رو اسم آن را کال جنی نهاده اند. حتی روستاییان بر این باورند که در صورتی که فردی در هنگام وزش باد در این دره بایستد مورد اصابت سنگ ریزه از طرف جن ها قرار می گیرد که البته این سنگ ریزه ها به علت وزش باد می باشد. همین موارد و نحوه شکل گیری این مکان و ظاهر هیجان انگیز آن باعث جذابیت بیشتر این منطقه شده است.

دره کال جنی

دره کال جنی از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

آدرس: خراسان جنوبی- شمال طبس اطراف روستای ازمیغان- امتداد خروجی قناتی


چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی طبس واقع شده است. جاری شدن دو چشمه آب گرم و سرد در کنار یکدیگر، از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این چشمه می باشد. با پیاده روی در طول این مسیر می توانید چشمه های آب گرم و سرد متعددی را مشاهده نمایید و با قدم زدن در طول این مسیر، دره های زیبا و چشمه های هیجان انگیز را مشاهده نمایید. دره های زیبا و کنده کاری های انجام شده بر روی آن، این مکان را تبدیل به یک مکان خارق العاده کرده است.

چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی جزو جاهای دیدنی خراسان جنوبی

آدرس: خراسان جنوبی- طبس- روستای خرو- دره کال در سر


باغ گلشن

باغ گلشن را می توان گلستانی در دل کویر نامید. این باغ یکی از باغ های قدیمی و جذاب ایرانی بوده که قدمت آن به دوران قاجار و زندیه باز می گردد. باغی زیبا که در وسط آن حوضچه ای بزرگ با آب نماهای متعدد قرار داده شده است. این باغ دارای پوشش های گیاهی بسیاری از جمله نخل، نارنج، پرتقال، انگور و انواع گل های زینتی می باشد که ظاهری جذاب را به اطراف بخشیده و هوای محیط را مطبوع کرده است. توصیه می شود که در صورت سفر به این استان دیدن از این باغ چشم نواز را از دست ندهید.

باغ گلشن

باغ گلشن از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی خراسان جنوبی

آدرس: خراسان جنوبی- طبس- خیابان باغ گلشن


روستای ازمیغان

روستای ازمیغان یکی از روستاهای تاریخی و جذاب شهرستان طبس از توابع خراسان جنوبی می باشد. به این روستای سرسبز و زیبا واژه <بهشتی در دل کویر> اطلاق می شود. این روستا دارای مردمانی میهمان نواز، خون گرم و با فرهنگ هستند که این ویژگی ها خود از دیگر دلایل محبوبیت این روستا شده است.

روستای ازمیغان

روستای ازمیغان از جذاب ترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

شغل مردمان این روستا به جهت آب و هوای گرم و خشک آن، اغلب باغداری و کشاورزی است. همچنین حاصل خیز بودن و وجود آب فراوان در این روستا باعث سرسبزی این روستا شده که همین سرسبزی باعث جذب گردشگران زیادی شده است. این روستا دارای جاذبه های گردشگری بسیاری از جمله آبشار و تنگه های زیادی بوده که برای شنا بسیار مناسب است. همچنین قلعه دختر و امامزاده محمد بن جعفر طیار نیز در این روستا قرار دارد.

آدرس: استان خراسان جنوبی- ۴۰ کیلومتری شرق طبس


روستای تاریخی اصفهک

روستای تاریخی اصفهک واقع در ۳۵ کیلومتری شرق شهرستان طبس بوده که بسیار جذاب و دیدنی است. این روستا دارای بافت های فرسوده و قدیمی بوده که بازدید از آن برای علاقه مندان به آثار تاریخی بسیار جذاب می باشد.

روستای زیبای اصفهک طبس، روستایی با معماری تاریخی و بافت‌هایی از خشت و گل هست که به گفته گردشگران بوی خشت و گل همراه با زیبایی‌های کهکشان و ستاره‌ها در شب، آنجا را به یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی طبس تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی خراسان جنوبی

روستای اصفهک از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

بخش‌های زیادی از این روستای بی نظیر در زلزله مهیب طبس در سال ۵۷ آسیب دید اما با همت مرمتگران دلسوز، مورد مرمت قرار گرفت. روشنایی کوچه های این روستا در شب قط از فانوس های روشن می باشد و هیچ چراغ برقی وجود ندارد.
این روستا در منطقه‌ای کویری اما مجاور به کوهستان قرار گرفته که آب و هوایی خنک‌تر و معتدل‌تر از طبس دارد. زعفران و پونه بومی با درختان نخل و نارنج، کشت مردمان این سرزمین هست.

آدرس: استان خراسان جنوبی- ۳۵ کیلومتری شرق طبس


سد شاه عباسی

سد شاه عباسی یکی از روستاهای تاریخی شهر طبس بوده که دارای طاق های بلند می باشد و به وسیله آجرهای قرمز رنگ پوشیده شده است. بر روی دیوار های اطراف این سد، شکل هایی نظیر بز کوهی، حکاکی شده که برای باستان شناسان و علاقه مندان به تاریخ، بسیار جذاب و دیدنی می باشد.

سد شاه عباسی

سد شاه عباسی از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

آدرس: استان خراسان جنوبی- ۲۷ کیلومتری طبس- در مسیر چشمه مرتضی علی



جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

بیرجند

بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی بوده و یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران به حساب می آید. این شهر تاریخی با توجه به تاریخ طولانی و قدمت آن، دارای جاذبه های گردشگری زیادی می باشد که دارای میراث ملی بسیاری است.

جاهای دیدنی بیرجند

 موزه باستان شناسی و مردم شناسی بیرجند ، مسجد جامع ارگ کلاه فرنگی، قلعه فورک ، آرامگاه حکیم ابو حامد، قلعه پایین، عمارت اکبریه، غار چنشت و مسجد جامع هندوالان ، باغ و عمارت تاریخی شوکت آباد، آرامگاه ابن حسام خوسفی، عمارت و باغ رحیم آباد و مدرسه شوکتیه


ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی بیرجند، بنایی بسیار زیبا و جذاب بوده که در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا دارای دو بادگیر بوده که باعث می شود در فصل تابستان نیز این بنا خنک باشد. این عمارت در دوران زندیه بنا نهاده شده و دارای طراحی خاص و منحصر به فردی است. این عمارت در شش طبقه بنا نهاده شده که در حال حاضر دو طبقه آن قابل استفاده می باشد. نمای این بنابه رنگ سفید بوده و در ساخت آن مصالحی همچون آجر، آهک و ساروچ به کار رفته است. طراحی فوق العاده این بنا باعث شده که سالانه بازدید کنندگان زیادی به این شهر سفر کنند.

ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی از اماکن تاریخی و جاهای دیدنی بیرجند

آدرس: خراسان جنوبی- بیرجند- خیابان مطهری- استانداری


آب انبار حاجی علیرضا بیک

این آب انبار از دوران قاجار بر جای مانده است. آب انبار حاجی علیرضا بیک دارای سبکی ساده بوده و مانند سایر آب انبارها دارای راه پله، فضای ورودی، پاشیر، هواکش، بادگیر، پوشش منبع و منبع ذخیره آب می باشد. همچنین در سر در این آب انبار کتیبه ای به چشم می خورد که بر روی آن اشعاری در ستایش آب و اهمیت آن نوشته شده است. برای ساخت این آب انبار مصالحی همچون گچ، آجر، آهک و ساروج به کار رفته است.


باغ و امارت اکبری

باغ و عمارت اکبری در یک روستای کوهستانی بوده که دارای معماری بی نظیری است. دو عمارت در این باغ وجود داشته که یکی از آنها مربوط به حشمت الدوله بوده که برای مراسمات تشریفاتی ساخته شده است و طرح های اسلیمی کار شده بر روی دیواره های این عمارت، منبت کاری ها، گچ بری ها، شیشه های رنگی، شمع کاری ها و طرح های هندسی و هنرمندانه به کار رفته در این عمارت، باعث افزایش جذابیت این بنا شده است. بهترین زمان برای سفر به این مکان، فصل بهار بوده که دارای آب و هوایی بسیار دلنشین می باشد. باغ و محوطه بیرونی این عمارت، دارای بخش های گوناگونی نظیر کتابخانه، چایخانه، رستوران، موزه مردم شناسی و باستان شناسی بوده که جذابیت خاصی را به این مکان داده است. همچنین این باغ دارای انواع درختانی همچون توت، نخل، انار و ... می باشد که حس و حال خاصی را  به این فضا بخشیده است. با توجه به ویژگی های عنوان شده در بالا، ثبت شدن این مکان در لیست میراث جهانی یونسکو، تعجب آور نیست.

باغ و امارت اکبری

باغ و عمارت اکبری از اماکن تاریخی و جاهای دیدنی بیرجند

آدرس: خراسان جنوبی- بیرجند- میدان موزه



جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

سوغات و غذاهای محلی خراسان جنوبی

 

زرشک

استان خراسان جنوبی یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان زرشک در ایران می باشد. بنابراین زرشک اعلاء یکی از سوغاتی های استان خراسان جنوبی می باشد.

زعفران

از گیاهان قابل کشت در خراسان جنوبی، زعفران بوده که به علت مرغوبی زعفران های استان خراسان جنوبی، یکی از اصلی ترین سوغاتی های این استان محسوب می شود.

صنایع دستی استان خراسان جنوبی

برک بافی

برک نوعی پارچه بوده که از موی بز و یا پشم شتر بافته شده است و در زبان محلی به گورکی یا کرکی معروف می باشد. این پارچه در نساجی های صنعتی بافته شده و دارای استحکام و لطافت بالایی است.

ترکه بافی

ترکه بافی یا به گویش محلی، سافت بافی، نوعی هنر حصیر بافی می باشد که تفاوت آن با حصیر بافی در متریال آن که الیاف است،  می باشد. برای تهیه مواد اولیه این محصول، از شاخه های نازک و جوان درخت بادام کوهی، بید مشک و بید سرخ استفاده می شود.

قالی بافی

قالی دستباف این استان با نام قالی مود شناخته می شود که دارای شهرت جهانی بوده و زینت بخش موزه ها نیز می باشد. کیفیت این قالی ها بسیار بالا بوده و اغلب از خامه های پشمی تولید شده و به روش فارسی بافته می شود. از طرح های مشهور این قالی ها می توان به خشتی، ریزه ماهی، کله اسبی، افشار هفت رنگ و ربعی سعدی اشاره کرد.

سوغات خراسان جنوبی

سوغات خراسان جنوبی


غذاهای سنتی و محلی استان خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی دارای غذاهای محلی بسیار لذیذی بوده که از جمله رایج ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

بلغور پلو

بلغور پلو یکی از غذاهای محلی خراسان جنوبی بوده که در پخت آن از روغن زیتون، بلغور، رب، عصاره گوشت و مرغ استفاده می شود. این غذا دارای خاصیت بسیار زیادی بوده که تجربه آن را به مسافران توصیه می کنیم.

آش شلغم

از دیگر غذاهای سنتی معروف این استان، آش شلغم می باشد. این آش خاصیت زیادی داشته و طعم بی نظیری دارد. در پخت این آش از پیاز، برنج، لپه، گوشت چرخ کرده و ... استفاده می شود.

قوروت بادمجان

قروت بادمجان از غذاهایی است که هر فرد با ورود به این استان، فرصت امتحان آن را از دست نخواهد داد. این غذا از کشک، بادمجان، گردو و پیاز تشکیل شده و با تیلیت نان در داخل آن به همراه سبزی تازه، لذتی جدید را تجربه خواهید کرد.

اشکنه گوجه

از جمله غذاهای سنتی قرمز رنگ استان خراسان جنوبی، اشکنه گوجه می باشد. گوجه فرنگی، سیب زمینی، تخم مرغ، پیاز، آب و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده این غذای لذیذ است. این غذا فاقد گوشت بوده و برای گیاه خواران بسیار مناسب می باشد.

اشکنه قند

در پخت اشکنه قند از موادی همچون آب، کرده، آبلیمو، آرد، پودر قند، زعفران، دارچین و گردو، استفاده می شود. برای تهیه این اشکنه نخست کره را آب کرده و سپس به آن آرد اضافه می کنیم و در مرحله بعدی تمامی مواد را به آن اضافه می کنیم. این اشکنه پخت راحتی داشته و طرفداران زیادی دارد.

غذاهای محلی خراسان جنوبی

عکس غذاهای سنتی و محلی خراسان جنوبی

جهت مشاهده کامل هر مطلب در همین صفحه روی آن کلیک کنید

روشها و مسیرهای مسافرت به خراسان جنوبی

 

روش های مختلفی برای رفتن به استان خراسان جنوبی وجود دارد که از جمله آن به شرح زیر می باشد:

مسیر رفتن به استان خراسان جنوبی با خودروی شخصی

از تهران به سه طریق می توانید به این استان برسید. اول از طریق مسیر قم بوده که در راه از کاشان رد خواهید شد. مسیر دوم از مسیر سمنان بوده که در مسیر از شهر دامغان عبور خواهید کرد. مسیر سوم از طریق سبزوار بوده که در مسیر از قایٔن رد خواهید شد.

مسیر رفتن به استان خراسان جنوبی از طریق اتوبوس

از طریق اتوبوس های موجود در ترمینال جنوب می توان به این استان سفر کرد. اتوبوس های بیرجند، فردوس و قایٔن به این مسیر راه دارد.

مسیر رفتن به استان خراسان جنوبی از طریق قطار

از تهران به وسیله قطارهای خواف و طبس که به صورت یک روز در میان به سمت این شهر حرکت می کنند، می توانید به این شهر مسافرت نمایید.

مسیر رفتن به استان خراسان جنوبی از طریق هوایی

فرودگاه بیرجند همه روزه برقرار است.

نقشه آنلاین خراسان جنوبی ⇓