دانستنیهای صنعت هوایی برای دیدن موضوعات جالب علمی مربوط به هوا و فضا با ما همراه شوید

دیوار صوتی
حرکت با سرعت صوت
سامانه گنبد آهنین
سامانه گنبد آهنین
دانستنیهای صنعت هوایی
روش جدید نجات مسافران
دانستنیهای صنایع هوا فضا
دور کننده پرندگان

سایت گردشگری ایرانیان

فناوری جدید تجهیزات دورکننده پرندگان

با پیشرفت روزافزون علم و فناوری، نرم افزاری تحت عنوان «فناوری تجهیزات دورکننده پرندگان» توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) جهت نصب در فرودگاهها ارائه گردیده است. این نرم افزار با استفاده از ابزار و تجهیزات مورد نیاز، قادر به مدیریت و رفع مشکلات مربوط به پرندگان در اطراف فرودگاهها و خطرات برخورد آنها با هواپیماها بوده و به تحلیل فعالیتهای پرندگان می پردازد تا در نهایت، اینگونه سوانح را به حداقل ممکن برساند.

مبحث ایمنی و خطر برخورد پرندگان با هواپیما همواره از جمله مسائلی بوده که توسط ایکائو، و از سال های گذشته در حال بررسی و پیگیری می باشد. اغلب این سؤال مطرح میشود که چه نوع پرندگانی باعث ایجاد مشکل در صنعت هوایی می شوند. از طرفی، بسنده کردن صرف به موضوع ارائه آمار در زمینه ی برخورد پرندگان با هواپیما، نمی تواند تمام حقیقت را برای ما بازگو کند.

در واقع، پراکندگی پرندگان با استفاده از این نرم افزار پیشرفته، قابل کنترل خواهد بود. روش برنامه ریزی و توسعه ی فناوری فوق، توسط سازمان ایکائو به متصدیان فرودگاهی توصیه شده، و از طرفی، بازخورد این طرح نیز توسط مشتریان فرودگاهی اعلام گردیده است.

از دیدگاه کلی، مزایای استفاده از فناوری «مترسک» عبارتند از:

  • کاهش خطر برخورد پرندگان با هواپیماها
  • پراکندگی پرندگان و ایجاد ایمنی بیشتر برای
  • کنترل و دورنمودن پرندگان از حوزه فرودگاههای بزرگ بین المللی

نسل جدید سامانه رایانه ای دورکننده پرندگان در مقایسه با نمونه های قبلی بسیار موفق عمل نموده است و شامل یک دستگاه تبلت و سامانه ناوبری ماهواره ای موقعیت یاب جهانی می باشد که روی خودروهای عملیات ویژه مترسک فرودگاه نصب می گردند و با قابلیت انتشار ۲۰ نوع سوت دیجیتالی به منظور ایجاد اضطراب در پرندگان، مناطق حساس فرودگاه را از وجود پرندگان پاکسازی می نمایند.

در حقیقت، این فناوری پیشرفته با پراکنده نمودن پرندگان، به رفع بخش مهمی از مشکلات صنعت هوانوردی در مواجهه با پرندگان می پردازد، اما باید این نکته را نیز یادآور شد که این نرم افزار هم مانند سامانه های قبلی به کار گرفته شده در حوزهی بن پرندگان، تا حدی می تواند منجر به کاهش برخورد پرندگان با هواپیما شود و به طور کامل ق رفع همه خطرات موجود در این حوزه نخواهد بود.

براساس گزارش های سازمان ایکائو ، برخورد پرندگان با هواپیماها در طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ نشان می دهد که در صد برخورد پرندگان در هر مرحله تقرب هواپیماها به فرودگاه ها، بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است. در نمودار دایره ای تعداد برخوردها در وضعیت های هواپیمای پارک شده (صفر درصد) خزش هواپیما (۱ درصد)، برخاستن هواپیما از زمین (۳۱ درصد)، در مسیر پرواز (۴ درصد)، تقرب هواپیما به فرودگاه (۳۳ درصد)، و لحظات فرود در آستانه باند (۲۶ درصد) اعلام شده است.

قابلیت خروج اضطراری برای مسافران و خدمه ی هواپیماهای مسافربری در هنگام وقوع سانحه

این طرح جدید که توسط مهندس هوافضای اوکراینی «ولادیمیر نیکولایویچ» ارائه شده است، هواپیمایی را عرضه می کند که به یک کابین مسافر جداشونده مجهز بوده و قادر است در مواقع اضطراری، از ساختار اصلی هواپیما جدا شود. کابین مسافران پس از این جدایش، با به کارگیری چترهای مخصوص، به زمین نزدیک شده و با کمک مخازن ضربه گیر مملو از آب، فرودی آرام را تجربه کرده و روی آن ها شناور می شود؛ بدین ترتیب، ساختار اصلی کابین هواپیما در جریان برخورد با زمین آسیبی نمی بیند. در طی این خروج اضطراری، حتی بار مسافران نیز سالم خواهد ماند، چرا که محل نگهداری بار مسافرها نیز در بخش زیرین سالن مسافران قراردارد.

ایرانیان

تکمیل آزمایشات گنبد آهنین ارتقاء یافته رژیم صهیونیستی

گفته می شود رژیم صهیونیستی آزمایشات یک دههای سامانه ی گنبد آهنین ارتقاء یافته خود را تکمیل کرده. وزیر دفاع این رژیم ادعا کرد که این سامانه، ۲۴۰۰ رهگیری موفق را با میزان دقت بیش از ۸۵ درصد تکمیل نموده است.

«پینی یانگومان» معاون رافائل به نقل از یک روزنامه صهیونیستی گفت: ما، یک سری آزمایشات را با میزان موفقیت ۱۰۰ درصد تکمیل کرده ایم. این سامانه تمامی تهدیدات را، در منطقه ای که برای این آزمایش ایمن شده بود، رهگیری کرد. نخستین آزمایش رهگیری موفق گنبد آهنین پیشرفته ده سال پیش در ششم ژانویه ۲۰۱۰ انجام شد. یکسال بعد، این سامانه عملیاتی اعلام گردید. آزمایشات پیشرفته توسط رافائل و سازمان دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در مدیریت تحقیقات و توسعه دفاعی (MAFAT) وزرات دفاع رژیم صهیونیستی انجام شد. این آزمایشات توانمندی های نمونه پیشرفته گنبد آهنین را در گستره ای تهدیدات شبیه سازی شده نشان داد.

وزیردفاع گفت: موفقیت آزمایشات دستاورد مهمی برای توانمندی عملیاتی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در برابر تهدیدات موجود و آتی در منطقه است.

سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین از یک آرایه رادار پیشرفته، تولید شده توسط شعبه ای از صنایع هوافضایی رژیم صهیونیستی؛ موشک های رهگیر، تولید شده توسط پیمانکار دفاعی رافائل ویک مرکز فرماندهی و واپایش ساخت شرکت «ام پرست» می باشد. 

این سامانه نشانگر کوتاه برد ترین سامانه در آرایه پدافند هوایی چند لایه ( multi

– tiered ) ارتش صهیونیستی می باشد. هفته پیش وزیر دفاع رژیم صهیونیستی سامانه لیزری پیشرفته ای را برای زدن موشکها رونمایی کرد که هزینه هربار شلیک آنها دلار برای هر شلیک می باشد که هزینه صدها یا هزاران دلاری هر موشک سامانه پدافند هوایی موشکی قابل مقایسه است.

 

حرکت با سرعت صوت

وقتی سرعت یک شیئ در هوا و در محدوده پایین جو زمین به اندازه سرعت صوت برسد لایه های هوا که در اثر حرکت جسم مذکور به هم فشرده شده اند، پاره شده و اصطلاحاً دیوار صوتی شکسته میشود. عبور از این لایه ها و ورود به فضای سرعتی جدید مستلزم صرف انرژی بسیار بالایی می باشد و صدای زیادی هم تولید میکند. در این بخش به تاریخ اولین ورود انسان به این سرعت دست نایافتنی می پردازیم.

نخستین پرواز انسان با سرعتی فراتر از سرعت صوت در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۷ میلادی، کمتر از یک ماه پس از آن که نیروی هوایی آمریکا اختیار عمل در پروازهای هواپیمای آزمایشی ۱-Xرا برعهده گرفت، انجام شد. کاپیتان «چارلز چاک پیگر» از نیروی هوایی ضمن پرواز با هواپیمای شماره ۰۶۲ – ۴۶ که به یاد همسرش، نام «گلنیس فریبنده» را برای آن انتخاب کرده بود، توانست رکورد جدیدی را در این زمینه خلق کرده و انسان را وارد عصر جدیدی در پرواز با سرعت های بالا نماید. هواپیمای ۱-X پیش از پرواز در محفظه بمب هواپیمای بمب افکن تغییر یافته ۲۹-B«سوپرفورترس» قرار داده شده بود. پس از پرواز هواپیمای ۲۹-Bو رسیدن به ارتفاع و سرعت مناسب، ۱-X مانند یک بمب از محفظه تسلیحات ۲۹-Bرها شد و به سرعت

۱ / ۰۶ ماخ (۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کرد. با پایان یافتن سوخت راکت، هواپیما اقدام به گلاید کردن جهت فرود در سطح صاف یک دریاچهی خشک نمود. این پنجاهمین پرواز هواپیمای ۱-Xمحسوب می شد.

در سال ۱۹۴۸ میلادی سه نفر اصلی که در برنامه ی ساخت و پرواز هواپیمای ۱-Xمشارکت داشتند، برنده جایزه ویژه انجمن هوانوردی ملی آمریکا شدند؛ «لری بل» از شرکت بل ایرکرفت، کاپیتان چاک پیگر» به عنوان خلبان پروازها، و «جان استک» برای همکاری کمیته رایزنی ملی هوانوردی امریکا، جایزه خود را به میزبانی کاخ سفید، از رئیس جمهوری وقت امریکا «هری ترومن» دریافت نمودند.

بازدیدها: 28